fbpx
מיכה אולמן בית שחור
מיכה אולמן "בית שחור", 2002. מתוך התערוכה "מקום/אַל-מקום", גלריית האוניברסיטה הפתוחה, רעננה

על המקום, המלצות הסופ"ש 30.1-1.2

הנושאים של מקום, גבול וסביבה עומדים בימינו בראש סדר העדיפויות העולמי, עם ניסיונות ההתמודדות עם משברים כמו משבר האקלים, משבר הפליטים ואסונות הטבע הפוקדים אותנו. כמו תמיד – האמנות היא מראה של המציאות ותמיד מגיבה לה ולכן, לא מפתיע שהנושא הזה חלחל גם ליצירה העכשווית. התערוכות בהמלצות השבוע עוסקות בנושאים גדולים וכואבים אלו, אבל עושות זאת בצורה פואטית ועדינה.
בגלריה זומר תערוכה של האמנית הישראלית (שהפכה לבינלאומית) יעל ברתנא שממשיכה את העיסוק האמביציוזי שלה בנושאים כמו מולדת ולאומיות; בגלריה של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה דיאלוג בין דורי מרתק ומרגש בין רונן שהרבני ומיכה אולמן; ובארטפורט תערוכה מפתיעה שיוצאת מאזור הנוחות במעמדו של הרזידנסי היוקרתי; בפינת הבונוס הזדמנות אחרונה לבקר בתחנת קריית ים של המוזיאון הנודד זומו.

שיהיה סופ"ש ביתי, חמים ונעים (בין לבין הגיחות לתערוכות השוות)
שני ורנר וצוות Talking Art

"הקברנים", תערוכת יחיד של יעל ברתנא, גלריה זומר, תל אביב

"הקברנים", תערוכת יחיד של יעל ברתנא, גלריה זומר, תל אביב

"הקברנים", תערוכת יחיד של יעל ברתנא
יש אמנים ישראלים שמצליחים בעולם, ולשמחתנו בשנים האחרונות יש יותר ויותר כאלה. קטגוריה אחרת שמורה לאמנים שהצליחו לפרוץ את כח הכבידה של השדה המקומי והפכו לאמנים בינלאומיים לכל דבר – יעל ברתנא היא אמנית כזו. היא ייצגה את פולין בביאנלה בונציה, והציגה תערוכות במוזיאונים וגלריות נחשקים סביב הגלובוס. ברתנא ידועה בזכות עבודות הוידאו המונומנטליות שלה שעושות שימוש בשפה קולנועית של סרטי תעמולה ישנים בכדי לחקור נושאים גדולים כמו שייכות, לאומיות ומולדת, כאשר פעמים רבות הסרטים מבלבלים בין מציאות לדמיון. בתערוכה החדשה שלה בגלריה זומר היא מציגה עבודת וידאו חדשה בה יצרה תהלוכת הלוויה סמלית לכלי נשק בפילדלפיה. העיסוק רחב היריעה בנושא נפיץ כמו הזכות להחזיק נשק בארה"ב היא אופיינית לסדר הגודל בו עובדת ברתנא והתערוכה בזומר היא הזדמנות לחוות אמנות עכשווית בינלאומית מהשורה הראשונה בשילוב עם גאווה מקומית.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 30.1, 20:00, גלריה זומר, רוטשילד 13, תל אביב. אירוע פייסבוק

"מקום/אַל-מקום", תערוכה זוגית של רונן שהרבני ומיכה אולמן. אוצרות: כרמית בלומנזון וד"ר חוה אלדובי
יש לנו סימפטיה מיוחדת לאמנים עכשוויים שדווקא מתוך רצונם לחדש ולקדם את האמנות שלהם מביטים בכבוד ואהבה אל הדורות שלפניהם ומחפשים שם השראה וידע. יש לנו גם סימפטיה לחללי אמנות שיוצאים מהבועה התל אביבית ובפרט כאלה המתמקמים במקומות אלטרנטיביים ולא צפויים. בתערוכה החדשה בגלריה של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה משתלבות שתי האהבות הללו. בתערוכה מציגים האמן רונן שהרבני ואחד מגדולי הפסלים הישראלים מיכה אולמן את פרי הדיאלוג האמנותי ביניהם שהחל כששהרבני נקרא לצלם תיעוד של עבודתו של אולמן. שהרבני ידוע בשל עבודות וידאו ואנימציה משוכללות ואילו אולמן ידוע בפסליו המונומנטליים ובעבודות האדמה שלו. השילוב של שני הדורות יוצר מבט מחודש גם מבחינה פנים אמנותית וגם בפרשנויות רב דוריות לנושאים כמו אדמה, בית וגבול.
אירוע פתיחה: יום שישי, 31.1, 10:30, גלריית האוניברסיטה הפתוחה, דרך האוניברסיטה 1, רעננה. אירוע פייסבוק

"ברוכים הבאים ליפו", תערוכה קבוצתית. אוצרת: ורדית גרוס
המעבר של ארטפורט לבניין החדש והנוצץ במרכז העניינים של סצנת האמנות המקומית עם מאות מבקרים בחודש הדגיש כמה היא תוכנית רזידנסי מובילה ויוקרתית, וכמה חלל הגלריה המרשים של התוכנית הוא "פיסת נדל"ן" מבוקשת ונחשקת שכל אמן היה חולם להציג בה. במצב כזה, יכלו בארטפורט בקלות רבה לבחור באופציה המתבקשת – להציג מתוך רשימה אקסקלוסיבית של אמנים מבוססים מהשורה הראשונה או כאלה צעירים, מבטיחים ואופנתיים. התערוכה החדשה והמפתיעה שתפתח בגלריה היא תולדה של בחינת האזור הגיאוגרפי בו היא ממוקמת. מתוך כך, נבחרו להציג דווקא שלושה אמנים מבוגרים, הפועלים מחוץ לזרם המרכזי של עולם האמנות ושעסקו ביצירה באזור, הרבה לפני שהפך למרכז האופנתי של האמנות המקומית. יפה ומרגש לראות גוף כמו ארטפורט חורג מהמובן מאליו במטרה להרחיב את גבולות שדה האמנות בו כולנו פועלים.
בהשתתפות: אורי אליעז, סופי יונגרייז ונחום ענבר
אירוע פתיחה: יום חמישי, 30.1, 20:00, ארטפורט, העמל 8, תל אביב. אירוע פייסבוק

פינת הבונוס: מסיבת הנעילה של זומו קריית ים
אחרי שלושה חודשים בקריית ים, מתקפל המוזיאון הנודד של זומו וממשיך לתחנה הבאה. אם אמרתם לעצמכם שיש עוד הרבה זמן לחוות את הפרוייקט הייחודי והמשמח הזה הגיע הזמן להתעשת ולנסוע צפונה. לא תתחרטו.
איפה ומתי: יום שישי, 31.1, 12:00-16:00, זומו המוזיאון שבדרך, שדרות ירושלים 3, קריית ים. אירוע פייסבוק
עריכה ותוכן: Talking Art

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן