fbpx

"המצלמה הנסתרת" – הרצאה


זאב הובר, פידל-אוק, צילום ללא מצלמה

נדמה שהשיח החם ביותר היום בעולם הצילום הוא דווקא השבר העמוק שבו הוא נמצא. הזמינות ההולכת וגדלה של הצילום בחיינו הפכה אותו נגיש לכל ואמני הצילום מתמודדים עם השאלה כיצד יבדילו את עצמם בשוק המוצף של הדימויים המצולמים. המצב הזה גרם לתופעה הולכת וגדלה של אמנים אשר עוסקים בצילום עצמו, ובתוך כך גם בטכניקות ותחבולות שונות ומשונות. בין היתר ניתן לראות אמנים רבים שעוסקים ב"צילום ללא מצלמה". על פניו, הרעיון נשמע כמעט מופרך – איך ניתן לצלם ללא מצלמה? ובכן, מסתבר שיש די הרבה שיטות לעניין הזה והתוצאות הן לא פחות ממרהיבות ברוב המקרים.

האור הינו המרכיב הבסיסי ביותר של הצילום. המילה צילום באנגלית לקוחה מהצימוד בין פוטו=אור וגרפיה=כתיבה, הצילום הוא "כתיבה באור". אם כן, כל מה שצריך בשביל ליצור צילום הינו אור, וחומר הרגיש אליו. אצל האמנית הבריטית סוזן דרגס, הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק. דרגס חוקרת את תהליך הפוטוגרמה – שימוש בניירות רגישים לאור והקרנות עליהם תוך כדי הסתרה באמצעים שונים. עם הזמן פיתחה שיטה בה היא מוציאה את נייר הצילום אל הטבע בשעות הלילה ומכניסה אותו לנחל הזורם ליד ביתה. כאשר הנייר נחשף לאור נוצרות בו דוגמאות של אדוות המים אשר חוסמות במידה משתנה את מעבר האור. במקרים אחרים היא מביאה אל הסטודיו שלה צמחים שונים ומסדרת אותם על נייר הצילום, לאחר מכן היא מבצעת חשיפה דרך מסנן היוצר דוגמה של כוכבים, או שהיא משתמשת שוב במים לתוכם היא מטפטפת דיו שחור אשר מתמזג בהם וחוסם את האור באופן כזה שנוצרת דוגמה של עננים.


סוזן דרגס, צילום ללא מצלמה

עבודותיה של דרגס כמו גם של האחרים העוסקים בפוטוגרמות (ויש הרבה מאוד!) מצליחות לערער על התפיסות המקובעות של הצילום, הן מציעות אלטרנטיבה לראיית הצילום ככלי תיעודי שמשקף מציאות, הן מבטלות את ההתניה כי בשביל ליצור צילום יש צורך בלתי נמנע במצלמה והן משתמשות באור כחומר גלם באופן שמייצר תוצאות יוצאות דופן ואפילו מבריקות.

זו רק דוגמה אחת מבין האפשרויות להפיק דימויים מצולמים אשר מוותרים על המכשיר המתווך.
אם אתם סקרנים לגלות עוד כמה, אני מזמינה אתכם להרצאה המפתיעה "המצלמה הנסתרת". לא תאמינו מה אפשר לעשות בלי מצלמה בכלל.
מרצה: שני ורנר

ההרצאה במסגרת "Talking Art עד הבית" – תכנית הרצאות חדשה וייחודית המאפשרת לכם להוסיף קצת קולטורה לכל אירוע – פרטי או עסקי. אנחנו מביאים הכול, ולכם רק נותר לבחור את הנושא שמעניין אתכם.
בנינו עבורכם סדרת הרצאות עשירה ועמוקה, אך גם קלילה וכיפית, שמתאימה לכל שוחרי התרבות שביניכם. ההרצאות שלנו מציעות סקירה של נושאים מרכזיים בתולדות האמנות החל מתקופת הרנסנס ועד לאמנות מודרנית ועכשווית.
ההרצאות בנות שעה או שעה וחצי ומועברות על ידי אמנים פעילים ומרצים מעולים.
ההרצאות נבחרות על פי טעמכם, נערכות אצלכם, ואנחנו מביאים את כל הציוד הדרוש.
צרו קשר ובואו נתחיל לדבר אמנות


שוש קורמוש, צילום ללא מצלמה

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן