fbpx
דנה גרייס ווינדזור
דנה גרייס ווינדזור אירועי "הדבר", במתחם "אתר", יפו העתיקה

זיכרון וחשיפה, המלצות הסופ"ש 12-14.12

זיכרון הוא דבר מתעתע, הוא מעלה לפני השטח פרטים מסוימים – חשובים יותר או פחות, ובו זמנית מסתיר מאיתנו דברים אחרים. מעניין תמיד להתבונן ולחשוב מה אנחנו בוחרים לזכור ומה אנחנו בוחרים לשכוח. אולי אפילו יותר מעניין – מה בוחרים להזכיר לנו ומה בוחרים במכוון או שלא במכוון להשכיח מאיתנו ולהחביא בנבכי ההיסטוריה שנכנסת לקאנון. ובכן, כל התערוכות המומלצות של השבוע עוסקות בנושאים אלה, בזיכרון ושכחה, חשיפה והסתרה.
בגלריה דביר, תערוכת זיכרון נוגעת ללב לאמן הקובני-אמריקאי פליקס גונזלס טורס שהגיב בזמן אמת למגפת האיידס ואז נספה בה בעצמו; בגלריה מקום לאמנות תערוכה בשיתוף אספן האמנות בנו כלב במלאת 30 שנה למותה של אביבה אורי, אשר בוחנת במבט לאחור את עבודתה של אמנית חשובה זו; במוזיאון בת ים תושק עבודתו החדשה של ניסן אלמוג שיצר שביל שעובר בין אתרים משמעותיים בנוף העירוני של בת ים שנשכחו והושכחו במהלך השנים; ובפינת הבונוס שתי תערוכות שמבקשות לשבור את מערכת היחסים הפסיבית שבין אמן לצופה ומבקשות לערב את הקהל בתהליך היצירה עצמו.
שיהיה סופ"ש בלתי נשכח!
שני ורנר וצוות Talking Art

אביבה אורי "כרוניקה של גורל ידוע מראש", גלריה מקום לאמנות, תל אביב

"המכתב האחרון" תערוכה לזכרו של פליקס גונזלס טורס
האמן הקובני-אמריקני פליקס גונזלס טורס הוא אחד מקורבנותיה הרבים של מגיפת האיידס שעשתה שמות בקהילות היצירתיות של שנות השמונים והתשעים בניו יורק ובכל העולם. בימים שלפני קוקטייל התרופות מציל החיים ושל המודעות לגורמים למחלה, איידס היה כמעט גזירת גורל שלא ברור מי הבא בתור בו תכה. גונזלס טורס עסק לכל אורך הקריירה הקצרה שלו בנושאים של מיניות ושל שבריריות החיים וכשחבריו ובן זוגו החלו לחלות ולמות סביבו הוא הגיב לכך בזמן אמת בסדרה של עבודות טרגיות ונוגעות ללב. כנראה המפורסמת שבהן היא ערימת הסוכריות שהציב בפינת הגלריה ממנה מוזמנים המבקרים לקחת סוכריה ולתת בכך ביטוי מתוק-מריר לארעיותם של החיים. מחלתו ומותו בגיל צעיר של גונזלס טורס היו סוף טרגי אך כמעט ידוע מראש לסיפור. עכשיו נפתחת בגלריה דביר תערוכה לזכרו עם רשימה מכובדת ומבטיחה מאוד של אמנים כמצופה מהגלריה.
בהשתתפות: נלי אגסי, אמאנדו אנדרדה טודלה, מירוסלב באלקה, ג'ניפר בר לב, לטיפה אשקש, סימון פוג'ירווה, דאגלס גורדון, שי-לי הורודי, ג'ונת'ן מונק, ברק רביץ, הנרי שלזניאק, מירי סגל, דניאל סטיגמן מנגרנה
אירוע פתיחה: יום שבת, 14.12, 10:00, גלריה דביר, חזקיהו המלך 3, תל אביב.  אירוע פייסבוק

"כרוניקה של גורל ידוע מראש", תערוכה לציון 30 שנה למותה של אביבה אורי. אוצר: בנו כלב
אביבה אורי היא מגדולות האמניות שקמו בשדה האמנות המקומי הצעיר. החל מהרישום והציור האקספרסיביים ועזי המבע ועד דמותה האיקונית, בעלת הפנים החודרות המאופרות בכבדות – אורי היא שם נרדף לאמנית טוטאלית שלא היססה לעשות ויתורים כואבים למען אמנותה. גם את בנו כלב אין ממש צורך להציג, ה-אספן הישראלי בה' הידיעה, כלב הוא דוגמא לסוג אספן שנראה שכמעט וחלף מן העולם, כזה שבשבילו אמנות היא לא עוד השקעה כלכלית, אלא מפעל תרבותי של ממש. בתקופה האחרונה מסתמן שכלב נמצא בעיצומו של מהלך של חשיפת האוסף שלו לקהל הרחב בסדרה של תערוכות אצורות היטב. ניתן לומר כי אלו תערוכות "חינוכיות" במובן שכל מי שרוצה להעשיר את ידיעותיו על ההיסטוריה של האמנות הישראלית חייב לעצמו ביקור בהן. מבחינתנו התערוכה החדשה של אביבה אורי היא מרגשת וגם חשובה בהקשר זה.
באותו ערב יפתחו במקום לאמנות גם תערוכותיהם של תמר אור ונינו הרמן
אירוע פתיחה: יום חמישי, 12.12, 20:00, מקום לאמנות, שביל המרץ 6, תל אביב.  אירוע פייסבוק

השקת "שביל בת ים", של ניסן אלמוג במסגרת התערוכה ״סלע אדם״. אוצרת: נוגה דוידסון
כתבנו כאן בעבר על התערוכה "סלע אדם" במוזיאון בת ים אשר נולדה מתוך הזמנה של אמנים ע"י האוצרת נוגה דוידסון לחשוב ולדמיין מחדש את המרחב הגיאוגרפי המוכר לכאורה של בת ים. בעבודה "שביל בת ים" אשר תושק ביום שבת, יצר ניסן אלמוג מעין "מסלול מורשת" אלטרנטיבי בין אתרים בעלי חשיבות היסטורית בעיר, אבל כאלה השייכים להיסטוריה מושתקת או כזו שנזנחה על ידי הזרם המרכזי. העבודה הזו מצטרפת לזרם אמנותי עכשווי של "חשיפה באמצעות הרגליים", ששולח את הקהל לגלות את העיר מזוויות לא מוכרות. בתור מי שמבלים חלק לא מבוטל מחייהם בשוטטות באתרים נסתרים של העיר וניסיון לחשוף אותם לקהל, עבודות מהסוג הזה קרובות לליבנו במיוחד.
מתי ואיפה: יום שבת, 14.12, 12:00, מוזיאון בת ים, סטרומה 6, בת ים.  אירוע פייסבוק

פינת הבונוס
"טיפולת", תערוכה זוגית של שחר יהלום ונגה שץ בגלריה בנימין. אוצרת: נגה דווידסון
"הדבר", מועדון אמנות זמני בפרויקט אתר. אוצרות: לילך פנינה ליבנה וטל מיכאל הרינג
בסוף השבוע נפתחות שתי תערוכות שמבקשות להפוך את החוויה של הצופה לאקטיבית יותר. כזו שלא מסתכמת בביקור פסיבי ומנומס, אלא הזמנה לראות את קרביה של תערוכה בהתהוות ולהשתתף ממש ביצירתה. האמניות נגה שץ ושחר יהלום חוברות לאוצרת נגה דווידסון בכדי להפוך את גלריה בנימין לחלל חי ויצירתי. הן מזמינות את הקהל לצפות בהן בונות את התערוכה בזמן אמת ואף להשתתף בעצמם באירועים מיוחדים במהלך החודש. בחלל האמנות "אתר" נפתח "הדבר" מועדון אמנות זמני שיאפשר למי שיצטרף לשורותיו לעשות שימוש בחלל ליצירה ותצוגה של אמנות שיתופית ורב תחומית. הציצו באירועי הפייסבוק של התערוכות להתעדכן באירועים המיוחדים ובפרטי הרשמה.
אירוע פייסבוק "טיפולת" בגלריה בנימין.  אירוע פייסבוק "הדבר" בפרויקט אתר

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

דגלס גורדון, מתוך התערוכה "המכתב האחרון" תערוכה לזכרו של פליקס גונזלס טורס, גלריה דביר, תל אביב

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן