fbpx
'פרא אבו זולוף. הרמן שטרוק

משחק אמיתי, המלצות הסופ"ש 11-13.7

התערוכות השבוע משחקות במגוון רחב של מגרשים, הן בוחנות את הקשר בין משחק לאמנות, לוקחות יצירות אמנות קאנוניות והופכות אותן על ראשן, וגם צוללות למרחב הווירטואלי ומביטות על האתגרים העומדים בפני האמנות העכשווית והקיום האנושי – בתוך עולם שהופך לדיגיטלי ומלאכותי יותר ויותר. לא משנה באיזה מגרש האמניות והאמנים של תערוכות השבוע משחקים, הפעם הם משחקים על כל הקופה.
במוזיאון תל אביב, שחר (פרדי) כסלו מזמין אותנו לשחק אתו בפרויקט שאפתני המורכב מתערוכת יחיד, משחק סלולרי ואפילו ג'ימבורי במתחם הילדים החדש של המוזיאון; במרכז לאמנות עכשווית תערוכה רבת משתתפים של כמה מהקולות המרתקים ביותר באמנות העידן הדיגיטלי; במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה מבט נשי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני; ובפינת הבונוס, האמן המוערך עדו בר-אל מזמין אותנו לשוחח על ציור אחד שלו ולהצטייד לשם כך בבגד ים; ואנו מצידנו דווקא מזמינים אתכם להתחבר לאמונה או לכפירה בסיור מיוחד עם יונתן אמיר.
שיהיה סופ"ש משחקי ומרענן לכולם,
שני ורנר וצוות Talking Art

"משחקים 2019-2013". תערוכת יחיד של שחר (פרדי) כסלו. אוצרת: טל לניר
במקום כמו ישראל שהאמנות העכשווית שלו צמחה במידה רבה מתוך האתוס חמור הסבר של "דלות החומר", האמנות של שחר (פרדי) כסלו תמיד נראית קצת חריגה. כסלו מתעקש על משחקיות והומור, גם אם לפעמים לא קונבנציונליים. הפרויקט החדש של כסלו במוזיאון תל אביב הוא כולו הומאז' לאפשרות של האמן, כמו גם הקהל, לשחק בתוך השדה האמנותי. תערוכת היחיד של כסלו היא למעשה שלושה פרויקטים מקבילים. העוגן והציר המרכזי היא תערוכה בעלת השם המסקרן "צינור לח, תנוכים משושים וחידות אחרות" בה הזמין האמן שורה של מומחים ברישום רפואי ומדעי למשחק של דיאלוג: הוא שולח להם חידה או הגדרה והם עונים עליה ברישום, התוצאה היא סדרה של יצורים היברידיים שאופייניים לאסתטיקה של כסלו. הפרויקט השני הוא, ובכן – גרסת ג'ימבורי לאנדרטת הנגב של דני קרוון! כן, באמצעות מדידות מדויקות והשענות על התוכניות המקוריות, הפך כסלו את אחד מפסלי החוצות האייקוניים והחשובים ביותר בהיסטוריה המקומית למשחק ילדים רך ואינטראקטיבי. במבט ראשון המהלך נראה כמעט כחילול הקודש, אבל מה הוא המהלך הזה אם לא אקט חינוכי מהמעלה הראשונה המאפשר לילדים להתחבר באופן הראשוני ביותר ליצירת אמנות גדולה. שלא לומר שזה מרענן ומפתיע ומצחיק מאוד. האלמנט האחרון בפרויקט השאפתני של כסלו הוא משחק סלולרי בשם "גוגל מה" שנשען על האלגוריתם של גוגל-תמונות ובו על הצופה לנחש מילה או ביטוי. כסלו מזמין אותנו לשחק אתו ועם כזה מגרש משחקים צבעוני ומגוון, קשה לסרב.
אירוע פתיחה: יום שישי, 12.7, 11:00, מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27, תל אביב.

"מעידות בעמק המוזרוּת: פיסול והעצמי בעידן הדימוי הממוחשב", תערוכה קבוצתית. אוצרת: חן תמיר
נראה שאחת השאלות הדחופות המעסיקות אמנים ואמניות של העידן הנוכחי הוא איך מתמודדים עם העולם הדיגיטלי והממוחשב ההולך ותופס חלקים נרחבים יותר ויותר מחיינו. עסקנו כאן במדור לא פעם בבעיה שעולם הצילום נמצא בה אל מול האפשרויות הכמעט אינסופיות של ייצור דימויים צילומיים. אבל לא רק הצילום נמצא במשבר אל מול העולם הווירטואלי, דומה שכמה מהשאלות המהותיות של מעשה האמנות עוברות זעזוע עמוק בימים אלו. כי אם אמנות עוסקת בחקר האמת, מה המשמעות של ניסיון כזה בתקופה שהמציאה את המונח "עובדות אלטרנטיביות"? ואם אמן הוא יצרן של דימויים או אובייקטים, מה המקום שלהם בעולם שבו הרבה מהדימויים נוצרים על ידי מחשב ללא התערבות של אדם וטכנולוגיות של הדפסה תלת ממדית הופכות לזמינות יותר מיום ליום? השאלה יכולה להיות גם גדולה ועמוקה עוד יותר – מה מקומה של הבינה האנושית בעידן הבינה המלאכותית? התערוכה החדשה והשאפתנית במרכז לאמנות עכשווית מבקשת להתייחס לנושא מנקודת המבט של הפיסול העכשווי, ולתת סקירה רוחבית של האמנים העוסקים באסתטיקה העכשווית והמאתגרת הזו ושל האופן בו הם מתמודדים ומפרקים אותה. התערוכה מבקשת גם להצביע על תופעה משמעותית בה אמנים משתפים פעולה עם אנשי מקצוע מפרקטיקות אחרות לגמרי כמו מדע והנדסה. השם שניתן לסוג הזה של האמנות הוא "אמנות פוסט-אינטרנט", לא במובן של אמנות שאחרי סופה של האינטרנט, אלא דווקא להפך, אמנות שלאחר השתרשותה של הרשת כאחת מעובדות החיים. בתערוכה יציגו אמנים בינלאומיים מהחשובים בז'אנר וזוהי הזדמנות טובה לראות מה קורה בחזית של האמנות העולמית.
אירוע פתיחה: יום שבת, 13.7, 20:00, המרכז לאמנות עכשווית, צדוק הכהן 2, תל אביב. אירוע פייסבוק

שחר פרדי כסלו, גרסת ג'ימבורי לאנדרטת הנגב של דני קרוון, מתוך התערוכה "משחקים 2019-2013", מוזיאון תל אביב

מקבץ התערוכות "זפת וחלב" במוזיאון הרמן שטרוק. אוצרות: סבטלנה ריינגולד ורויטל סילברמן גרין
עם כל הכבוד למרחבים הדיגיטליים ולגוף הוירטואלי, יש עוד אמניות ואמנים העוסקים במרחב והגוף המקומי והממשי מאוד. מקבץ התערוכות החדש במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה מבקש להביט על המרחב המקומי המסוכסך דרך הפריזמה המגדרית. אנחנו רגילים לדבר על נרטיבים שונים כשמדובר על ההבדל בין הדרך בה יהודים וערבים רואים את ההיסטוריה של הפוליטיקה המקומית, אבל בתוך שני המונוליטיים הלאומיים האלה יש לפחות עוד חלוקה אחת שנוטים להתעלם ממנה – זו שבין גברים לנשים. כמו תמיד, המבט הנשי מעט נזנח הצידה לטובת זה הגברי שבתורו נתפש כמובן מאליו ואפילו טבעי. התערוכה "נפקדת נוכחת" מביאה קולות של אמניות נשים-ערביות-ישראליות-פלסטיניות שבתוך כל שלל הזהויות האלה הן עדיין מתפקדות כאחרות. בחברה הישראלית הן ערביות ובחברה הערבית-פלסטינית הן אמניות השואלות שאלות ומעבירות ביקורת, ובשתי החברות הן קודם כל נשים שקולן מושתק לא אחת. בשיח הגברי שמשווה פעמים רבות את כיבוש האדמה לכיבוש האישה, האמניות בתערוכה מציגות פמיניזם בלתי מתפשר התובע את מקומו כקול צלול וחשוב במגוון הקולות המרכיבים את המקום הזה.
באותו ערב תפתח במוזיאון גם התערוכה "הרמן שטרוק: מולדת זרה".
אירוע פתיחה: יום חמישי, 11.7, 20:00, מוזיאון הרמן שטרוק, ארלוזורוב 23, חיפה. אירוע פייסבוק

פינת הבונוס:
"שוטטות בין הגלים", מפגש עם עדו בר-אל במסגרת תערוכת הסיום של התוכנית ללימודי ההמשך של המדרשה
שיח אמן הפך זה מכבר לסוג של פורמט מוכר – חצי גורן של כסאות מתקפלים עם קהל מנומנם, מולם האמן או האמנית יושבים לשיחה עם חבר או אוצר. שלא תבינו אותנו לא נכון, אין הרבה דברים שאנחנו אוהבים יותר משיחה טובה על אמנות, אבל אין ספק שמדובר בפורמט שדורש ניעור. מי שמנסה לרענן קצת, תרתי משמע, את הז'אנר הוא האמן המוערך עדו בר-אל שבמסגרת תערוכת הסיום של לימודי ההמשך של המדרשה הוא מתארח במפגש יוצא דופן. בתחילתו יגיע בר-אל לגלריה כשבאמתחתו ציור יחיד, אותו יציג לקהל וישוחח עליו ולאחר השיחה יזמין את האמיצים להצטרף אליו לשחייה בין המזחים בחוף ירושלים הקרוב לגלריה – מסלול אותו הוא עושה מדי יום.
מטבע הדברים, החלק הימי של המפגש מיועד ליודעי שחייה בלבד
יום חמישי, 11.7, 17:00, גלריה המדרשה, הירקון 19, תל אביב אירוע פייסבוק

9.8.19 מאמינים וכופרים – בהנחיית יונתן אמיר
הקשר של האמנות הישראלית עם הדת מהווה את אחד הפנים המעניינים והמורכבים ביותר ומקבל ביטויים מגוונים בתקופות שונות. בסיור זה נבקר במוזיאון בת ים ונתהה על מקומה וטיבה של הדת באמנות עכשווית בישראל. הביקור יפתח בהרצאה קצרה על היחסים בין אמנות מודרנית לדת בעולם המערבי, ולאחריה יערך סיור מודרך בתערוכה ״המאמינים״ המציגה יצירות שמציעות מנעד פרוע ומסקרן של רגשות דתיים מגוונים.
יונתן אמיר מבקר אמנות ועורך שותף של מגזין האמנות המקוון "ערב רב". מרצה בשנקר ובבית הספר לאמנות "פרדס" הכותב עבודת דוקטורט על זיקות תיאולוגיות באמנות ישראלית.
להרשמה צרו קשר עם יעל בן ארי
במייל infotalkingart@gmail.com או בטלפון 054-8087082

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן