fbpx
ענבל כהן חמו
ענבל כהן חמו, מתוך התערוכה "טרנסטאר", תערוכת בוגרים: המדרשה - פקולטה לאמנויות, בית ברל

בחינת בגרות, המלצות הסופ"ש 18-20.7

בשביל הבוגרים הטריים של בתי הספר והאקדמיות לעיצוב ואמנות, שתערוכות הגמר שלהם נפתחות השבוע – הקיץ אינו תקופה של חופש ורגיעה, אלא דווקא זמן של לחץ וחרדה, אם כי גם תקווה גדולה והבטחה. בכל שנה יוצאים אל עולם האמנות המקומי כמה מאות בוגרים טריים ונרגשים שמציגים את מרכולתם היצירתית בפני העולם. זה הזמן שלהם לזרוח.
תערוכות הבוגרים הן רגע ייחודי בו המציגים כבר אינם סטודנטים אבל עוד לא אמנים, רגע שהוא כולו פוטנציאל. אבל, האמת העגומה צריכה להיאמר – בעולם אמנות קטנטן כשלנו, רבים מהבוגרים הטריים לא ישרדו אמנותית את השנים הבאות, לרבים מהם זוהי תערוכה ראשונה ואחרונה.
יש לקוות שבתוך כל ההמון הזה נמצאים האמנים והאמניות שיעצבו את עולם האמנות של המחר. אז נכון, תערוכות בוגרים יכולות להיות עסק מתיש ולא עקבי ברמתו, אבל האפשרות הזו, לראות את דור העתיד של האמנות הישראלית ברגע יציאתו לעולם שווה הרבה מבחינתנו. השבוע, סידרנו לכם המלצות לכמה מתערוכות הבוגרים שנראות לנו מסקרנות. חלקן של בוגרים טריים ממש שזו הפעם הראשונה בה הם מציגים וחלקן של אמנים צעירים שסיימו בתי ספר לאמנות בשנים האחרונות וחוזרים למעמד הבוגרים בשנית. צאו לראות ותזכרו את השמות, כי מי יודע איפה תהיה הפעם הבאה שתשמעו עליהם.
סופ"ש של הבטחות חדשות לכולנו,
שני ורנר וצוות Talking Art

תערוכות הבוגרים של המדרשה ובצלאל
מבחינת רוחב היריעה וכמות האמנים, רק על שתי התערוכות האלה היינו יכולים לכתוב מדור המלצות שלם. גם היום כשהם כבר לא היחידים בזירה, שני המוסדות הוותיקים האלה הם עדיין בתי הספר האייקוניים ביותר ואלה שבמידה רבה קובעים את הסטנדרט לשאר. במהלך השנים התהוותה בין המדרשה לבצלאל תחרות ואולי גם סוג של יריבות, אבל במידה רבה נוצרה גם קרבה ושותפות גורל של מוסדות תרבות משפיעים ומובילים. במחלקות האמנות הפורמט בשני בתי הספר דומה – סדרה של תערוכות יחיד קטנות שמציגות את שיא המהלך של הבוגר או הבוגרת בשנות לימודיהם. מבחינה מסורתית בוגרי המדרשה נוטים לעתים רבות ללכת לכיוונים אקספרימנטליים ואילו בוגרי בצלאל מציגים יציבות ושיוף רב יותר, אבל כמובן שבשני בתי הספר יש מכל הבא ליד בכל מדיום אמנותי שניתן להעלות על הדעת. בשני המקרים מדובר בחגיגה אמתית שופעת ושמחה. בבצלאל נוספים לחגיגה הזו עוד מאות בוגרי מסלולי העיצוב השונים שמעשירים את החוויה עוד יותר. שני הקמפוסים, של בצלאל ושל המדרשה ממוקמים מעט מחוץ למרכז העניינים – בצלאל בהר הצופים בירושלים והמדרשה בבית ברל כך שהביקור בתערוכות הבוגרים הוא לא רק טקס שנתי אלא עליית רגל של ממש. חגיגה, כבר אמרנו.
אירוע פתיחה מדרשה: יום רביעי, 17.7, 20:00, קמפוס המדרשה, בית ברל.  אירוע פייסבוק תערוכת בוגרים מדרשה
אירוע פתיחה בצלאל: יום חמישי, 18.7, 20:00, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, קמפוס הר הצופים, ירושלים.  אירוע פייסבוק תערוכת בוגרים בצלאל

"החדשה", תערוכת בוגרים לוויינית של המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל. אוצרות: הילה שמר וטליה דוידי
תערוכות סיום של מחלקות לארכיטקטורה הן בדרך כלל אירוע די סטרילי – שורה של דגמי בנינים לבנים על פדסטלים מצוחצחים מוקפים בתרשימים אדריכליים מדויקים על הקירות. הכי רחוק שיש מהעולם האמיתי אליו יוצאים הבוגרים הצעירים, העולם האמיתי בו הם אמורים להקים את הבניינים שיתכננו במהלך הקריירה שלהם. זו הסיבה שהמהלך הרדיקלי והמבריק של המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל כל כך מרגש אותנו. אל תוך אחד הפלאים\האסונות הארכיטקטוניים הגדולים של השנים האחרונות, שהיא התחנה המרכזית האהובה עלינו, נכנסים בוגרי המחלקה לארכיטקטורה בכדי להציג את חזונם לגבי עתידה של התחנה על פי ראות עיניהם. התחנה לא משמשת כאיזה רקע "צעיר ומגניב" לתערוכה אלא היא ממש הנושא המרכזי לתוכניות שנועדו לשפר את פניה ואגב כך את חייהם של התושבים הסובבים אותה ואת הקהל העושה בה שימוש יומיומי. זה מה שנקרא להפשיל שרוולים וללכלך את הידיים, ואם יש לתערוכות בוגרים מטרה חינוכית מעבר למקפצה מקצועית וקרייריסטית הרי שהתערוכה הזו מממשת אותה במלואה.
באירוע הנעילה של התערוכה ב-2.8 יתקיים בשעה 12:00 רב שיח על עתיד התחנה בנוכחות מנחי הסטודיו, פעילים ויזמים חברתיים, ראשי קהילות מקומיות ונציגים מעיריית תל אביב. הכי רחוק שאפשר ממגדל השן האקדמי. ובשבילנו, קרוב מאוד ללב.
אירוע פתיחה: יום שישי, 19.7, 12:00, גלריה המרכזית, קומה 5, התחנה המרכזית החדשה, תל אביב.  אירוע פייסבוק

סיון פאיס מתוך הפרוייקט "בשלות", תערוכת גמר: המחלקה לצורפות וקרמיקה, בצלאל, ירושלים

"אירוע לב 7 – תערוכת בוגרי המחזור הראשון של התכנית ללימודי ההמשך של המדרשה במסגרת תערוכת הסיום של בוגרי המחזור הנוכחי. מארגנת: דידי שמאלי המבורגר
תערוכות סיום אמורות להעלות על נס את הבוגרים המסיימים באותה שנה. הם הכוכבים, גם אם לרגע, של החגיגה ואמורים להיות במרכז הזרקורים ותשומת הלב כדי להשתמש במקפצה של התערוכה ולהתחיל את הקריירה האמנותית שלהם. לכבוד סיום תערוכת הבוגרים של תוכנית לימודי ההמשך של המדרשה החליטו הבוגרים הטריים לעשות מהלך הפוך של מחווה לקודמיהם. דידי שמאלי המבורגר הזמינה את בוגרי מחזור 2010 – הוא המחזור הראשון של התוכנית, להציג את עבודותיהם בתערוכה בתוך תערוכה. זוהי הזדמנות של הבוגרים החדשים לשים את עצמם בתוך קונטקסט היסטורי ולתת כבוד לקודמיהם ולנו הצופים זוהי הזדמנות לחזור לשמות שפרצו לתודעה לפני כמעט עשור ולראות "איפה הם היום". למרבה השמחה, לא מעט מהשמות ברשימה הם כמה מהאמנים המבטיחים של הדור הצעיר של האמנות המקומית.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 18.7, 20:00, (התערוכה מסתיימת בשבת 20.7) גלריה המדרשה, הירקון 19, תל אביב.  אירוע פייסבוק

"קרקע", תערוכת בוגרי בתי ספר לאמנות 2015-2018. אוצרת: שירלי וגנר
כמו ההמלצה הקודמת, חייבים להודות שגם ההמלצה הזו היא סוג של "רמאות", זוהי אמנם תערוכת בוגרים, אבל המשתתפים בה אינם מסיימים טריים של בית ספר לאמנות אחד. יציגו בתערוכה אמנים צעירים, בוגרי בתי ספר לאמנות שסיימו את לימודיהם בארבע השנים האחרונות, אשר נענו לקול הקורא של גלריה סקלאר לוי במודיעין ונבחרו על ידי האמנית והאוצרת שירלי וגנר לייצג את המובחרים שבבוגרי השנים האחרונות. וגנר והגלריה בעצם עושות את העבודה השחורה בשבילנו, במקום לכתת רגלינו בין עשרות בוגרים הן מסמנות עבורנו על מי כדאי לשים עין במיוחד. יש לציין שחלק לא קטן מהנבחרים כבר החלו להוכיח את עצמם בשטח והציגו כבר בכמה תערוכות קבוצתיות ואף יחיד. נעים גם לציין לטובה את גלריה סקלאר לוי החדשה יחסית שפועלת מהמיקום האיזוטרי יחסית שלה (אמנות עכשווית במודיעין??) ומרכיבה סדרה של תערוכות שאינן רק מסקרנות בפני עצמן, אלא גם פועלות למען קהילת האמנים והאמנות על ידי תערוכות זרקור כעין אלו.
התערוכה פתוחה ותעמוד עד 7.10, גלריה סקלאר לוי, רחוב הסתת 16, מודיעין.  אירוע פייסבוק

עריכה ותוכן צוות Talking Art

מתן אורן, מתוך התערוכה "קרקע", גלריה סקלאר לוי, מודיעין

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן