fbpx
פוליאנה אור
פוליאנה אור, מתוך התערוכה "מסת מנוחה", מרכז אדמונד דה רוטשילד, תל אביב

הישרדות ומרפא. המלצות הסופ"ש 12-14.8

בשנה החולפת סיקרנו כאן את התגובה המיידית של אמנים למשבר הקורונה.  ימים ספורים אחרי תחילת הסגר הראשון כבר אפשר היה לראות ברשתות השונות תגובות אמנותיות למצב החדש. כמה שבועות וחודשים אחר כך כולנו כבר התחלנו לחוות צורות חדשות של תצוגה והפצת אמנות – אם זה אונליין או במרחב הציבורי. אבל כעת, כשנה וחצי מאז פרוץ הקורונה לחיינו עושה רושם שאנחנו מתחילים לראות את התגובות הבשלות ביותר למצב, עם שלוש תערוכות קבוצתיות גדולות במרכזי אמנות רציניים, שהן לא "יומני קורונה" כמו שהן דרכו של עולם האמנות לעבד העולם החדש בו מצאנו את עצמנו כולנו.

במוזיאון פתח תקווה תערוכה המציגה את האמנות ככורח הישרדותי של ממש; במרכז אדמונד דה רוטשילד מבט על אמנות מתוך האטה וצמצום ובמרכז לאמנות עכשווית בערד תערוכה המעלה על נס את כוחה המרפא של האמנות.

מאחלים לכולנו שהדבר הזה ייגמר כבר, אפילו שהוא עושה אמנות טובה.
שני ורנר וצוות Talking Art

רגב עמרני

רגב עמרני מתוך התערוכה "הר הקסמים" המרכז לאמנות עכשווית, ערד

"הדרך שבה אנו שורדים", תערוכה קבוצתית. אוצרת: אירנה גורדון

בימי הסגר הראשון התעורר עיסוק רב בשאלה מה היא עבודה חיונית ומה לא – למי צריך להרשות להמשיך בעבודתם למרות הסיכונים ומי אפשר להסתדר בלעדיהם ועדיף שישארו בבית. במסגרת הדיונים וההחלטות נדחקו האמנות והתרבות לתחתית הסולם והוכרזו קבל עם ועדה כ"לא חיוניות". מוסדות התרבות היו הראשונים להסגר והאחרונים להפתח. התערוכה החדשה במוזיאון פתח תקווה מבקשת לערער על הקביעה הזו. העבודות בתערוכה קושרות בין אמנות – עשייתה וצריכתה – להישרדות של ממש, הן רוחנית והן פיזית. האמניות והאמנים בתערוכה אומרים למעשה את מה שאנחנו יודעים בחוש: אמנות היא לא רק חיונית אלא ממש הכרחית.

בהשתתפות: תמיר ארליך, ורדי בוברוב, איה בן רון, יסמין ורדי, אירית חמו, כרם נאטור, אנרי סאלה, אבי סבג, שרון פז, ישראל קבלה, עלית קרייז, אסף רהט.

באותו זמן יפתחו במוזיאון גם תערוכות יחיד של טל שושן ודפנה קפמן

אירוע פתיחה: יום חמישי, 12.8, 20:00, מוזיאון פתח תקווה, רחוב ארלוזורוב 30, פתח תקווה

אירוע פייסבוק

"מסת מנוחה", תערוכה קבוצתית. אוצרת: טלי בן-נון, אוצרת משנה: ליטל בר-נוי

בהתחלה, יש להודות, ההתכנסות בבית שכפה הסגר והמנוחה שבאה איתה היו די נעימות. קצב החיים האט ונרגע וגילינו מחדש את הבית והסביבה הקרובה. עם הזמן, ההתכנסות וההסתגרות הפכו קלסטרופוביות והשתוקקנו כבר לחזור לעולם שבחוץ. גם אמניות ואמנים מצאו את עצמם מסוגרים בבית, רחוקים מהסטודיות ומרחבי היצירה הרגילים שלהם ונאלצים ליצור בתנאים הביתיים מתוך צמצום חומרי ומרחבי. העבודות  בתערוכה במרכז אדמונד דה רוטשילד היפה והחשוב, הן פירות הצמצום הזה – עבודת סאונד שהוקלטה בבית, עבודת רקמה עמלנית, אבנים מגולפות ועוד – הרחק מהמחוות הגדולות ו'אפקט הוואו'. אבל אם דיברנו בהמלצה הקודמת על חיוניותם של אמנים הרי שפה היא בדיוק מתגלה – ביכולת להוציא מהמחסור והאילוץ אמירה אישית, אינטימית ומעוררת הזדהות.

בהשתתפות: איציק גיל אביזוהר,  פוליאנה אור, תמיר ארליך, נינה טראוב, נעמה לינדנבאום, תמרה סטראנו,  קובי עמיאל

אירוע פתיחה:  יום חמישי, 12.8, 20:00, מרכז אדמונד דה רוטשילד, שדרות רוטשילד 104, תל אביב

אירוע פייסבוק

"הר הקסמים" תערוכה קבוצתית. אוצרים: לאה אביר, בר ירושלמי

בשיח הפנים אמנותי יש לעתים נימה מעט מתנשאת, שלא לומר מזלזלת, ברעיון של אמנות כמרפאת. אמנות ככלי טיפולי, כמו תרפיה באמנות למשל, נחשבת כביכול לנחותה יותר מ"האמנות הטהורה". אותו סיפור ישן של "אמנות לשם אמנות". התערוכה החדשה במרכז האמנות העכשוית המוצלח בערד מבקשת לקבל השראה מעברה של ערד כעיירת מרפא מדברית ולהעלות על נס את כוחה המרפא של האמנות שהיא בעצם יכולתה לרדת ממגדל השן ולצאת מהקוביה הלבנה ולגעת בחיים עצמם. עבודת וידאו של איה בן רון העוקבת אחרי מאושפזים במצב קשה, ציור קיר של מאיר טאטי החוזר לטראומה של אסון פסטיבל ערד והעבודות הנוספות בתערוכה בוחרות לשלוח יד לצופה ולהציע משען ומרפא בשעה שנראה שהעולם זקוק להם יותר מתמיד.

בהשתתפות: אניסה אשקר, דגנית בן אדמון, איתן בן משה, איה בן רון, הדסה גולדוויכט, ניב גפני, שיראל הורוויץ, מאיר טאטי, סשה טמרין, סמדר לוי, רגב עמרני, דן פרברוף ודוד בהר פרחיה, טליה קינן, ישי שפירא קלטר

באותו זמן תפתח במרכז גם תערוכת יחיד של יולי צרפתי שאצרה לאה אביר.

אירוע פתיחה:  יום שישי, 13.8, המרכז לאמנות עכשווית בערד, בן יאיר 28, קומה א' , ערד

הסעה מתל אביב תצא בשעה 10:00 ליד ביתן הלנה רובינשטיין.  בהרשמה מראש בקישור

אירוע פייסבוק

תמיר ארליך

תמיר ארליך מתוך התערוכה "הדרך שבה אנו שורדים", מוזיאון פתח תקווה

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן