fbpx
שי אזולאי
״קיצור שולחן ערוך״, תערוכת יחיד של שי אזולאי, גלריה עינגע, תל אביב

אמונה באמנות, המלצות הסופ"ש 5-7.9

כל אמן חייב להאמין באמנות, אחרת לא היה יוצא למסע המפרך שהוא היצירה ותחזוקת הקריירה. האמנים בתערוכות השבוע צוללים עמוק יותר אל השורש המשותף בין המילים אמונה ואמנות וכפי שאפשר לצפות מצלילה, התוצאות הן עמוקות ומרתקות במיוחד.
בגלריה עינגע ממשיך שי אזולאי את עיסוקו ברוחני ובארצי על מצע השולחן שבסטודיו שלו; באטרפורט תערוכת יחיד לבוגר התוכנית גבי קריכלי שמציגה את תוצאותיו של פרויקט יוצא דופן ומפתיע; במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון תערוכה שמאירה מחדש פרק מתולדות האמנות הישראלית ומנסה להחיות אותו בימינו; ובפינת הבונוס הקרנת סרט על אחת הדמויות החידתיות והמעולות של עולם האמנות המקומי (שגם היא נוטה קצת לרוח ולמחקר הדת באמנות הישראלית).
שיהיה סופ"ש חדור אמונה ואמנות לכולם,
שני ורנר וצוות Talking Art

״קיצור שולחן ערוך״, תערוכת יחיד של שי אזולאי
חלק מסוד הצלחתו של שי אזולאי, אחד הציירים המצליחים והמוצלחים במקומותינו, נעוץ כנראה בכך שכמו אקרובט, הוא מותח לעצמו חבל דק וכעת מפליא ללכת עליו בלי ליפול. זה בא לידי ביטוי בכמה אופנים: בהצבה בחלל שבדרך כלל מעצימה את התחושה נוכח העבודות; בסגנון האילוסטרטיבי לכאורה של הציורים אשר מתקיים לבסוף על הגבול שבין הצבעוני והקומיקסי לאישי והאינטימי; וגם בתכנים, שכן אזולאי מרבה לתאר את סביבתו המיידית בסטודיו – נושא קטן ואולי לא מעניין. אך אזולאי מצליח להתמיר אותו למבט אינטליגנטי ורגיש על חייו לא רק כאמן אלא גם כגבר וכאדם, ולהעלות סוגיות מוסריות בחיינו בימים אלה. כאמן דתי הפועל בסצנת האמנות החילונית למדי, מצליח אזולאי לשלב בעבודותיו אלמנטים מהעולם האמוּני והחסידי, אך מבלי להפוך אותם לפמפלטים של החזרה בתשובה. נראה שבסופו של דבר סוד הצלחתו של אזולאי הוא הרגישות והעדינות שלו כאמן וזה כבר באמת מצרך נדיר ויקר ערך בימינו.
אירוע פתיחה: יום שישי, 6.9, 11:00, גלריה עינגע, בר יוחאי 7, תל אביב. אירוע פייסבוק

"לא מאמין", תערוכת יחיד של גבי קריכלי. ארטפורט, תל אביב

"לא מאמין", תערוכת יחיד של גבי קריכלי. אוצרת: ורדית גרוס
רק לא מזמן נחנך החלל החדש של תכנית שהות האמן המצוינת "ארטפורט" (כתבנו על זה כאן). כעת תפתח תערוכת יחיד ראשונה במקום שמסכמת את אחד הפרויקטים הייחודיים ביותר שנוצרו במתחם הקודם שלה. במהלך שהותו בתוכנית, הפך גבי קריכלי את הסטודיו שלו לשדה טבק. כן בדיוק מה שאתם שומעים, קריכלי כיסה את הרצפה באדמה ודשן, זרע שתילים, ודאג להשקות אותם. במהלך שנת הרזידנסי שלו דאג קריכלי לטפח את הצמחים בפינוקים מיוחדים כגון מנורות גידול עוצמתיות המדמות אור יום ואפילו מוזיקאי שחיבר וניגן מנגינות מיוחדות לשתילים הצעירים. למרות כל זאת, לקה השדה במחלת צמחים וגווע לאיטו. התהליך כולו תועד וכעת מוצג לקהל יחד עם שאריות השדה במהלך שהוא בין המדעי לפיוטי. שדה הטבק מתקשר אצל קריכלי לזיכרון של אירוע שהשפיע עליו – כאשר במהלך נסיעה לילית בארה"ב, הבין שעליו לפנות למסלול של הפיכה לאמן. בניגוד לצבעוניות של שי אזולאי, החזון האמנותי של קריכלי הוא אפלולי יותר ואף מורבידי, מעניין לראות שני אמנים מתייחסים לסוגיות דומות במקצת, באופנים שונים.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 5.9, 20:00, ארטפורט, העמל 8, תל אביב. אירוע פייסבוק

"קירונית", תערוכה קבוצתית. אוצר: אודי אדלמן
"אמנות קירונית" הוא מונח שטבע האוצר וההיסטוריון גדעון עפרת הנוגע לפעולה אמנותית המבוצעת ישירות על קירות של מבנים. בארץ, החלה להופיע אמנות קיר בשנות השלושים והתופעה מגיעה לשיא בשנות החמישים בקיבוצים, מוסדות שלטון ואתרים אזרחיים עירוניים. כחלק מהזרם הזה יצרו כמה מהאמנים החשובים בישראל של אותה תקופה עבודות מונומנטליות שכללו ציורי קיר, תבליטי בטון ועבודות פסיפס. שיתוף הפעולה המיוחד הזה בין השלטון, התעשיה ואמנים הוא פרק מפואר אך כמעט נשכח של האמנות הישראלית. כיום רבות מהעבודות המיוחדות האלה נעלמות מהנוף בעקבות הריסה של מבנים היסטוריים, אופנות עיצוביות משתנות וחוסר מודעות ציבורי. התערוכה החדשה במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון מבקשת להאיר זרקור היסטורי על התקופה החשובה הזו בתולדות האמנות הישראלית אך גם לבחון כיצד ניתן ליצור אמנות קירונית רלבנטית לימינו. לתערוכה הוזמנו אמנים עכשוויים שנתבקשו לתת את הפרשנות העכשווית שלהם לסגנון הזה על ידי שילוב עבודות קיר חדשות שלהם במרקם היחודי של שכונת ג'סי כהן המקיפה את המרכז.
בהשתתפות: אברהם אופק, גרשון קניספל, פנחס עשת, שחר פרדי כסלו, הילה טוני נבוק, אלונה רודה, רענן חרל"פ, מאיר טאטי, אלעד לרום, איתי רווה.
אירוע פתיחה: יום שבת, 7.9, המרכז לאמנות דיגיטלית, האמוראים 4, חולון. אירוע פייסבוק

פינת הבונוס: "כבתוך שלו- אמנות ישראלית ברשות היחיד" הקרנת סרט על גדעון עפרת. במאית: יסמין הדס ליפשיץ סמן טוב
אי אפשר לדבר על אמונה באמנות בהקשר המקומי בלי להזכיר את האוצר, המבקר והתיאורטיקן רב הפעלים גדעון עפרת. איכשהו, למרות שכתב עשרות ספרים על אמנות, אצר את הביתן הישראלי בביאנלה בונציה והעביר הרצאות מול אלפי אנשים, עדיין נשאר עפרת דמות חוץ ממסדית. הסרט ינסה לענות על "חידת עפרת" ולאחר ההקרנה יתקיים שיח בהשתתפות עפרת עצמו, הבמאית והמפיק. שווה!!!
מתי ואיפה: יום שישי, 6.6, 13:30, סינמטק תל אביב, הארבעה 5, תל אביב. אירוע פייסבוק

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

אברהם אופק, מתוך התערוכה "קירונית", המרכז לאמנות דיגיטלית, חולון

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן