fbpx
טליה ישראלי, מתוך תערוכה במגזין 3, יפו. צילום: ישראל פרדו

להביט בנוף, שוב. המלצות סוף השבוע 12-14.6

נדמה כי יש דעה קדומה מסויימת כלפי העיסוק האמנותי בנוף – צלמי וציירי נוף מצטיירים כרומנטיקנים חסרי תקנה הבורחים מענייני העולם הבוערים כדי לשקוע בשרעפים מול סצינה נעימה ומרגיעה. אך האמת היא שבדברי הימים של האמנות המודרנית, היציאה אל הנוף קשורה לכמה מהמהפכות החשובות בתולדות האמנות. יציאתם של אמני 'ברביזון' ושל האימפרסיוניסטים אחריהם מהסטודיו אל הנוף, הפגישו אותם עם העולם כפי שהוא והניעו את האמנות לכיוון אמיתי וכן יותר. תערוכות השבוע יוצאת אל ומתוך הנוף, פוגשות את העולם כפי שהוא ומעבדות אותו באמצעים ציוריים, צילומיים וטכנולוגיים. התוצאה תמיד מרתקת ואף פעם לא תמימה.

במגזין 3 ביפו שלושה אמנים מביטים בנוף הישראלי המסוכסך; בגלריה גורדון ציורי הנוף המופשט של חנה לוי; בסדנאות האמנים בירושלים בוחנת ורוניק ענבר מה המינימום הנדרש כדי להפוך סימן לדימוי. וגם – גן הפסלים של מוזיאון הרצליה עבר חידוש והנגשה לכל סוגי הקהלים.

שיהיה סוף שבוע נעים ככל האפשר ושישובו כולם הביתה – עכשיו
שני ורנר וצוות Talking Art

ורוניק ענבר, מתוך תערוכת יחידה בסדנאות האמנים, ירושלים

'מול נוף', תערוכה קבוצתית. אוצרת: כרמית גלילי
הנוף הישראלי הוא הכל חוץ מתמים. מקברי צדיקים לאדמה קדושה, מאתרי קרבות עקובים מדם, לכפרים שחרבו – כל פינה פה מספרת סיפור, או ליתר דיוק סיפורים המוזנים משלל נרטיבים שונים ולא פעם מנוגדים, עליהם מוכנים אנשים להילחם ולמות. בתערוכה החדשה במגזין 3 ביפו בוחנים שלושה אמנים את הנוף הזה כל אחד מנקודת המבט המיוחדת לו. האמנית הותיקה והמוערכת נורית דוד יוצרת מעין קולאז'ים ציוריים. היא משלבת בין ציורי נוף המבוססים על צילומים שצילמה בסביבות ירושלים לבין אלמנטים מתוך ציורים רנסנסיים של אותו איזור שנוצרו על ידי ציירים שמעולם לא ביקרו כאן; שבתאי פינצ'בסקי מתבונן על האידאולוגיה של ידיעת הארץ "דרך הרגליים" ועל הדרך שבה – בימים שלפני מלחמת העצמאות, התערבבו התשוקה להכיר את ארץ האבות עם צרכי מיפוי צבאיים חשאיים ויצרו את שביל ים המלח; טליה ישראלי חוזרת אל סדרה מיתולוגית של ספרי היסטוריה וידיעת הארץ משנות ה-70. היא מגלה כיצד צילומי הנוף שבהם מבקשים להציג תמונה אידילית ותמימה של הארץ. באמצעות נסיון למחוק את עקבות הפוליטיקה הם הופכים לכלי פוליטי מהמעלה הראשונה. תערוכה מרתקת על נושא נפיץ.
בהשתתפות נורית דוד, טליה ישראלי ושבתאי פינצ׳בסקי
אירוע פתיחה: יום חמישי, 12.6, 19:00, מגזין III יפו, עולי ציון 34, תל אביב – יפו
התערוכה תוצג עד 31.10. שעות פתיחה: חמישי 14:00–20:00, שישי 10:00–14:00
אירוע פייסבוק

'אני רוצה להכריח את הטבע. להכריח את הלא הרמוני להיות הרמוני', תערוכת יחידה של חנה לוי
חנה לוי היתה מה שמכונה "ציירת של ציירים". כך, בעוד שבחוגים מקצועיים זכתה להערכה בקרב חברים וקולגות בעולם האמנות, מחוץ לו היא נותרה אלמונית למדי. למרות שהפידבק מהקהל הרחב היה מוגבל, המשיכה לוי לעבוד ברציפות ומחוייבות במשך חמישה עשורים של קריירה אמנותית. כפי שקורה לעתים – לאחר מותה החלה יצירתה של לוי להתגלות על ידי הממסד האמנותי, תערוכת יחידה נהדרת שלה הוצגה במוזיאון הרצליה ועבודות שלה הוצגו בתערוכות במוזיאון תל אביב ואחרים. לאורך כל שנות יצירתה תפקד ציור הנוף כציר מרכזי בעבודתה והיא שבה אליו שוב ושוב בצורות ישירות או מופשטות יותר. כעת נפתחת בגלריה גורדון תערוכה מעבודותיה המתרכזת בטיפול המופשט שנתנה למבט בטבע. שם התערוכה הוא הערה יפה ונוגעת ללב על הנסיון הנואש של הציור לאלף את המציאות ולהכניס סדר בעולם כאוטי.
באותו יום תפתח בגלריה גם תערוכת יחיד של יאן ראוכוורגר
אירוע פתיחה: יום שישי, 13.6, 11:00, רחוב הזרם 5, תל אביב
התערוכה תוצג עד 12.7. שעות פעילות: שני-חמישי: 11:00 – 18:00, שישי: 10:00 –14:00, שבת: 10:00-13:00
פרטים נוספים באתר הגלריה

'כשעיגול הופך לשמש', תערוכת יחידה של ורוניק ענבר. אוצרת: נטע מוזס
בשבוע שעבר ציטטנו בפתיחת ההמלצות את האמרה המפורסמת של פבלו פיקאסו – "יש אמנים שהופכים את השמש לנקודה צהובה, ויש כאלה שמצליחים להפוך נקודה צהובה להיות השמש עצמה". אמירה פואטית ומרתקת על יכולתה של אמנות להכניס עולם ומלואו אל תוך סדרה של סמלים על קנווס. נראה שתערוכתה החדשה של ורוניק ענבר בסדנאות האמנים בירושלים עוסקת בדיוק בזה. ענבר בוחנת את השאלה – מה המינימום הנדרש בכדי שנקודה תהפוך לשמש? איך הופכים קו פשוט לאופק.  באופן מרתק מדובר בשאלה המעסיקה בעת ובעונה אחת גם ילדים העושים את צעדיהם הראשונים בציור, גם מתכנתים ויוצרי אלגוריתמים גרפיים וגם כאמור כמה מהתנועות המרכזיות באמנות המודרנית והעכשווית. ענבר מתבוננת בהיסטוריה העשירה של השאלה הזו, עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ומנסה לענות עליה במיצב קיר דינמי וחכם.
בגלריה מוצגת גם תערוכת יחיד של ציקי אייזנברג שאצרה הדסה כהן
אירוע פתיחה: יום רביעי 11.6, 19:00, סדנאות האמנים ירושלים, רחוב האומן 26, קומה 3, ירושלים
התערוכה תוצג עד 12.7. ​שעות פתיחה: ימים שני, שלישי וחמישי 10:00 – 16:00, רביעי 10:00 – 20:00, שישי  10:00 – 14:00 ובתיאום מראש
פרטים נוספים באתר הגלריה

וגם –
גן פסלים מונגש במוזיאון הרצליה. אוצרות: איה לוריא, נגה ליטמן
"אמנות היא בשביל כולם" – סיסמה יפה שלעתים נשארת רק סיסמה. בפועל, האמנות לעיתים נשארת במגדל השן או מוצגת בחללים תעשייתיים שאינם נגישים לכולם. גני פסלים הם פתרון נהדר להנגשה אמנותית – חלל פתוח שבו אפשר לחוות את הפסלים מקרוב, בצורה חופשית וישירה. במוזיאון הרצליה השלימו בימים אלו פרויקט הנגשה ראשון מסוגו לגן הפסלים המקיף את המוזיאון: ליד הפסלים הוצבו דגמים מוקטנים למישוש ע"י לקויי ראייה, הגישה הפיזית שופרה, ונוספה עבודת סאונד אימרסיבית מאת דור זליכה לוי ואביעד סינמנס המציעה פרשנות חדשה לגן. עם עבודות של כמה מהפסלים הבולטים בארץ – מדובר בתחנת חובה אמנותית.
הגן ממוקם במדשאות שסביב מוזיאון הרצליה, הבנים 4, הרצליה ופתוח לקהל 24/7

חנה לוי, מתוך תערוכת יחידה בגלריה גורדון, תל אביב

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן