"רק בני אדם שטחיים אינם שופטים על פי ההופעה החיצונית. המסתורין של העולם הוא הגלוי לעין, לא הנסתר." – אוסקר וויילד
האמירה הזו של אוסקר וויילד, כמו כל הציטוטים המיוחסים לו, נמצאת על הגבול שבין פרובוקציה משעשעת לאמת עמוקה. כך או כך אין ספק שהרבה מעיסוקה של האמנות המודרנית מתמקד בפני השטח – ככל שאמנות ביקשה פחות לייצג את המציאות, כך גבר העניין בחומר שממנו עשוי האובייקט האמנותי וכך בהכרח גם בפני השטח שלו. תערוכות השבוע עוסקות במתח של מה שעל פני השטח ומתחתיו. הן מזמינות וחוסמות, מגלות ומסתירות ובעיקר עושות היטב את מה שעושה אמנות טובה תמיד – הן מעירות אותנו אל המסתורין של העולם.
באטליה שמי בקיבוץ כברי מציג לארי אברמסון ציור שחוסם את הצופה ומזמין אותו לצלול לתוכו בו זמנית; בגלריה אלפרד נכנס רונן רז מתחת לעור; ובגלריה שטרית & וולף מפרק אבינדב בגין את הקירות. וגם אנחנו מעמיקים מתחת לפני השטח בסדרת ההרצאות המרתקת "מפגש בין כוכבים" בהובלת יונתן אולמן שמפגישה בין אמני מפתח בתולדות האמנות המודרנית והאמנים המקומיים שמהדהדים את דרכם. שילוב של הרצאה מרתקת ומרחיבת דעת לבין מפגש אמן אינטימי. כל הפרטים בסוף ההמלצות.
שיהיה סוף שבוע נעים ושקט ככל האפשר ושישובו כולם הביתה – עכשיו
שני ורנר וצוות Talking Art
לארי אברמסון, מתוך תערוכת יחיד באטליה שמי, קיבוץ כברי
'אין לי אוויר', תערוכת יחיד של לארי אברמסון. אוצרת: סמדר שינדלר
אין ספק ששמה של תערוכתו החדשה של לארי אברמסון מעורר הזדהות. בימים הקשים האלה נדמה שלכולנו חסר אוויר לנשימה. כותרת המשנה של שם התערוכה היא "ציורים מתוך המבוי הסתום" והיא עוסקת באלמנטים שונים של חסימה בעבודותיו של אברמסון. האמן הוותיק והמוערך תמיד יוצר ציורים שפני השטח שלהם משוייפים ונקיים ואילו מתחת לפני השטח מסתתר סיפור עמוק יותר. הציור של אברמסון הוא לא פעם מלאכת מחשבת של שכבות על גבי שכבות שהנסיון לחדור דרכן עלול להשאיר את הצופה לכוד בסבך. מפתה לחשוב שלאמנות בימים של משבר פוליטי יש שתי אפשרויות – או להיות פוליטית במובהק ולהתגייס לטובתו של צד כזה או אחר, או לברוח מפוליטיקה כמו מאש ולספק בריחה ואסקפיזם. נראה שמתוך שתי האפשרויות האלה, אברמסון בוחר בדרך שלישית – הציור שלו הוא פוליטי בלי לזעוק סיסמאות בראש חוצות. במקום זה, הוא מקיים מהלך חתרני מעצם היותו. מאסטר קלאס אמיתי של האפשרויות הגלומות בציור עכשווי.
אירוע פתיחה: יום שבת, 13.9, 12:00, אטליה שמי, קיבוץ כברי
התערוכה תוצג עד 13.12. שעות פתיחה ב'-ה' ושבת 11:00-15:00
'העור האחרון', תערוכת יחיד של רונן רז. אוצר: אורי דרומר
העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם והוא אחראי להרבה ממערכת היחסים שלנו עם העולם שסביבנו – דרכו אנחנו חשים עונג וכאב. כאשר הוא נפצע ונחדר הדבר נקרא בשפה הרפואית בשם "טראומה". אנחנו מרבים להתהדר בעורן של חיות כפריטי לבוש, אך כאשר חושבים על זה רגע יש בכך משהו גרוטסקי – כאשר אנחנו עוטים עלינו את עורו של בעל חיים אחר. בתערוכתו החדשה, משתמש רונן רז במטען המורכב שהעור נושא איתו. רז לוקח פסלוני וינטג' מקרמיקה ועוטף אותם בעור ישן שהוא ממחזר מפריטי לבוש והנעלה משומשים. עוד לפני שקוראים את טקסט התערוכה ורק מביטים באובייקטים של רז יש כאן מטאפורה חזקה. המראה של העור הישן והגס שעוטף אובייקט עדין ויקר ערך הוא כמעט קשה לצפיה. העור מנתב את המחשבה מייד לעיסוק בגוף וכאן אפשר לחשוב על שתי אפשרויות – מצד אחד על טפיל שעוטף את הגוף ומאיים לחנוק אותו ומצד שני אולי בכלל מדובר על גוף שהתהפך – תוכו בחוץ וחיצוניותו פנימה. גם הרישומים המוצגים בתערוכה עוסקים בעור במופעיו השונים – פרוש, או עוטף אובייקט אחר. תערוכה שבוחנת באופן מרתק את מערכת היחסים שבין גוף לאובייקט, פני שטח ומה שמתחת להם.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 11.9, 20:00, גלריה אלפרד, שביל המרץ 6, תל אביב
התערוכה תוצג עד 11.10. שעות פתיחה: רביעי, שישי ושבת: 10:00-15:00, חמישי: 20:00 -15:00
'עבודות', תערוכת יחיד של אבינדב בגין. אוצרות: Two curators
קירות הבית הם במידה רבה מה שהופך את הבית לבית, הם אחראים להפוך את הבית למבצר ולהבדיל את החוץ מהפנים ואת האישי מהציבורי, שזו אולי ההגדרה הבסיסית ביותר למה זה בית. בדרך כלל הקירות נשארים ברקע, הם חייבים להיות שם, אבל הם נצבעים בצבעים נייטרליים כדי לא למשוך תשומת לב ומכוסים בתמונות משפחתיות, קישוטים ואמנות. אך מה קורה כאשר המבט מופנה אל מה שבדרך כלל זוכה להתעלמות? האובייקטים שיוצר אבינדב בגין נוצרים במגוון טכניקות שבין הפיסול, העיצוב והארכיטקטורה והתוצאה היא "מיני-קירות" שבמבט ראשון נראים רגילים, אך מבט נוסף מגלה שמדובר באובייקטים אמנותיים עשויים לעילא. לנו זה מזכיר את אתר הבניה הנצחי שהוא העיר תל אביב, כאשר בניינים שעמדו על תילם עשרות שנים לפתע נהרסים והקירות שעמדו נסתרים מהעין לפתע הופכים לשברים פזורים על הקרקע שאפשר להתבונן בהם ולגלות בהם סימני חיים שהוטבעו בהם במתכוון או שלא במתכוון.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 11.9, 19:00, גלריה שטרית & וולף, שבזי 35-37, תל אביב
התערוכה תוצג עד 29.9. שעות פתיחה: ראשון – חמישי 11:00-18:00 שישי 10:00-15:00
וגם –
מפגש בין כוכבים – סדרת הרצאות בהובלת יונתן אולמן
תוכנית ההרצאות המושקעת שמוביל יונתן אולמן מצמידה בין שני אמנים – האחד מאסטר מתולדות האמנות, והשני – אמן עכשווי. המפגשים מתחילים בהרצאה פרונטאלית בליווי מצגת אשר מציגה את היצירה של אמן או אמנית שעשו היסטוריה ונחקקו בתולדות האמנות, בחלק השני נעבור למפגש אישי עם אמנים עכשוויים מהשורה הראשונה, אשר מגיבים או שיצירתם נקשרת לאותה התופעה או תקופה שנבחנה בהרצאה.
את מפגשי עונת 2025-6 נקדיש למאסטרים של האמנות המודרנית הבינ"ל – אלה ששינו את הדרך והביאו לעולם האמנות דבר מה חדש: מאוריציו קאטאלאן, פרידה קאלו, מקס ארנסט, ז'אן מישל בסקיאט לואיז בורז'אה ואלברטו ג'קומטי.
מהצד העכשווי מקומי נפגוש את ליהי תורג'מן, איזבלה וולובניק, אורן פישר, רונית ברנדה, להלי פרילינג ועופר ללוש.
זו הזדמנות נפלאה לקבל המחשה מעשית להשפעה ולביטוי של תולדות האמנות על העידן העכשווי, לבחון כיצד תרבות ואמנות מתפתחות, את האופן בו תופעות פוליטיות משפיעות עליהן; ובסופו של דבר גם לשפוך אור חדש על אמנות עכשווית, וישראלית בפרט – דווקא דרך קישורם להיסטוריה.
הצטרפו אלינו!
צרו קשר עם נטע עשת בטלפון 052-8792935 או במייל | פרטים נוספים בקישור
אבינדב בגין, מתוך תערוכת יחיד בגלריה שטרית & וולף, תל אביב. צילום: שמעון יאיר כהן