fbpx

התערוכות ששווה לראות באירופה בסתיו הקרוב


סלוודור דאלי, 1938. בתערוכה ברויאל אקדמי, לונדון

מתוך אדי החום המקומי שעוד לא ממש מרפה כאן, קצת קשה להאמין – אבל הסתיו כבר בפתח. לפחות בכל האמור בשדה האמנות העכשווית הבין לאומי, הקיץ הוא בדרך כלל תקופה מנומנמת בו מרבית הגלריות בארץ ובעולם מציגות תערוכות קבוצתיות שנועדו בעיקר למכירת היתרות שנשארו במרכולתן. הסתיו הקרוב לעומת זאת הולך לשפוע עלינו באמנות משובחת עם תערוכות ענק עטורות תקציב שיתקיימו בבירות האמנות החשובות בעולם. למזלנו, תקופת החגים תאפשר לנו לנדוד ולגלות את הטוב ביותר. בשל כך, אספנו עבורכם כמה מהתערוכות המדוברות של השנה וכל שנותר הוא לפתוח את המפה ולבחור את היעד הנכסף.
עריכה ותוכן: שני ורנר

רוצים לקבל את כל ההמלצות ישירות למייל? השאירו פרטים בקישור

דיוויד הוקני – בלונדון, בפריז ובניו יורק
כששלושה מוזיאוני ענק חוברים יחד להפקת תערוכה רטרוספקטיבית לאמן אחד זה סימן שמדובר ב"בלוק באסטר" – תערוכה שתמשוך אליה אלפי צופים. אכן, כך הדבר בתערוכה המבריקה והמרגשת של דיוויד הוקני שנודדת מהטייט בלונדון, אל מרכז פומפידו בפריז ומשם אל המטרופוליטן בניו יורק. הוקני הנו אחד מהאמנים הבריטים החשובים של המאה ה-20 שמאחוריו קריירה ארוכה שנמשכת עד היום, בעודו חוגג את יום הולדתו השמונים (נ. 1937). כאמן פעיל במשך תקופה ארוכה כל כך מובן שסגנונו ישתנה עם הזמן, ובמקרה של הוקני הדבר בולט בעיקר בגיוון באמצעי הייצור (המדיה) בהם הוא משתמש: מציור, לצילום, לרישום, וידאו ארט ואף ציור באייפד וסמארטפון, אין ספק שמדובר באמן פורה ביותר. התערוכה הענקית הסוקרת את מנעד הקריירה של הוקני היא לא רק תאווה לעיניים, כי אם גם מסע מרתק בחייו של האמן, ובגילויים פנים אמנותיים בתקופות שונות.
עד ה23.10 במרכז פומפידו, והחל מ27.11 במטרופוליטן בניו יורק

הביאנלה לאמנות עכשווית באיסטנבול
לצערנו, איסטנבול הפכה ליעד פחות מבוקש בגלל המצב הפוליטי, ועם זאת העיר המכשפת ושובת הלב הזו היא אחד היעדים הקסומים והמרתקים, במיוחד כשמפציעה בה הביאנלה. תערוכת הענק נאצרה השנה על ידי צמד האמנים הסקנדינבים אלמגרין ודראגסט (שאולי זכורים לכם מתערוכת היחיד שלהם במוזיאון תל אביב בשנה שעברה). התמה שבחרו השניים עבור התערוכה עוסקת ב"שכנות טובה" – נושא רלוונטי מתמיד בתקופה בה המתחים בין המדינות השכנות גוברים. התמהיל הזה, של העיר ההיסטורית והקסומה שנשזרים בה סממני העידן העכשווי, של אמנות שנכנסת למקומות שונים בעיר ושל סוגיות פוליטיות שמשתקפות במישרין או במסווה – כל אלה ייצרו חוויה שחבל לפספס.
ברחבי העיר איסטנבול, עד 12.11.17. אתר הביאנלה

דאלי / דושאן, תערוכה זוגית, לונדון
התערוכה הזו הולכת להיות הזדמנות נדירה למדי לראות את יצירתם של שניים מענקי המודרניזם, אשר שינו – כל אחד בדרכו את האמנות כפי שהייתה עד לזמנם. דושאן אשר הביא לעולמנו את ה"רדי מייד" ובישר את בואה של האמנות הקונספטואלית, ודאלי שהיה מאבות הסוריאליזם. על אף שהיו מהאמנים הבולטים בתקופתם, לא נוטים בדרך כלל להצמיד בין היצירה שלהם. אבל, כך מסתבר, השניים היו חברים טובים ונטו לחלוק מחשבות דומות לגבי טיבה ומטרתה של האמנות. בתערוכת הענק יוצגו קרוב למאה עבודות, מהאייקוניות שלהם ועד למוכרות פחות, ולצדן גם מכתבים וצילומים משותפים של השניים.
רויאל אקדמי אוף ארטס, החל מה- 7.10, לונדון. אתר התערוכה


הביאנלה באיסטנבול

יונה פרידמן, Mobile Architecture. People’s Architecture, רומא
האדריכל היהודי יונה פרידמן הוא מה שנקרא "אדריכל של נייר", כלומר שעבודותיו החשובות הן אלו הקונספטואליות ולאו דווקא אלו אשר בוצעו בפועל. אכן, פרידמן הציע רעיונות חדשניים מאוד ומרתקים מאין כמוהם לשפת האדריכלות העולמית. רעיונותיו הראשוניים החלו להתגבש לאחר מלחה"ע השנייה מתוך הבנה שהמציאות המשתנה כל הזמן, מכתיבה גם תנאי מחייה חדשים, ולמעשה אין סיבה שהללו יישארו בתבנית אחת קבועה. במלים אחרות, הבתים שלנו צריכים להתאים את עצמם אלינו – ולא להיפך. פרידמן ידוע בעיקר בקונסטרוקציות הגדולות שיצר (אחת מהן הוצגו לא מזמן בתערוכה במוזיאון תל אביב) שהורכבו מחישוקים גדולים, מתוך מחשבה שכל אדם יוכל לבנות לעצמו את הבית שמתאים למידותיו, בתוך התבנית הקבועה מראש. בתערוכה מוצגות כמה מהקונסטרוקציות של פרידמן וכמובן שרטוטים "על הנייר", היא מציעה מבט מעמיק על אחד האדריכלים החשובים של המאה, ואפיק מחשבה רדיקלי על תנאי ואופני מחייה עכשוויים.
מוזיאון מקסי, עד 27.10.17, רומא. אתר התערוכה

מאחלים לכולכם נסיעה בטוחה ופורה, תהנו.
חג שמח!
שני ורנר וצוות Talking Art


יונה פרידמן במוזיאון מקסי, רומא

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן