fbpx

לא איי ויווי, המלצות הסופ"ש 1-3.6


אי ויווי, מתוך התערוכה אולי, אולי לא, מוזיאון ישראל

בסוף השבוע הקרוב כולם ידברו על איי ויווי ועל תערוכתו שנפתחת במוזיאון ישראל. אבל זאת לא סיבה להזניח תערוכות אחרות, טובות לא פחות שנפתחות השבוע. למעשה, העניין הזה, בצילם של ענקים נקשר מצוין עם מקבץ התערוכות שבחרנו להמליץ עליהן. הדרה ומרכז, כוחות מניעים ומעקבים, נשיות וגבריות – הם עניינו השבוע. סוף שבוע מעניין במיוחד מצפה לנו בחזית האמנותית הגועשת.
עריכה ותוכן: צוות Talking Art

"הווה מושלם", תערוכת יחיד למאיה סמירה, אוצר: שרון תובל
מיצב הוידאו החדש של האמנית הרב תחומית מאיה סמירה הוא פשוט לכאורה. סמירה הציבה נשים צעירות בשנות השלושים לחייהן בסטודיו הסטרילי, ועל רקע לבן, והורתה להן להביט ישירות למצלמה ככל שיוכלו. הצופה ניצב פנים אל פנים מול אישה שהיא בקדמת הבמה: מצב עוצמתי אך בו זמנית גם חשוף ופגיע. באמצעות הצבה זו, חוזרת סמירה לסוגיית המבט – ובמיוחד זה הגברי – על מושא הדימוי הנשי וזה שלא מביט בחזרה בדרך כלל. האם ניתן להשיב בחזרה לאישה את המבט שהופקע ממנה על ידי העין הגברית? האם הכוח הוא בידי המתבונן או בידי מושא ההתבוננות?
אירוע פתיחה: יום חמישי, 1.6, 19:30, בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב אירוע פייסבוק


מאיה סמירה, מתוך התערוכה "הווה מושלם", בית האמנים

"בית יד לבנים" – תערוכה קבוצתית באוצרות ליאב מזרחי
מתערוכה נשית לתערוכה גברית. בתערוכה בעלת השם האירוני "בית יד לבנים", מביט האמן והאוצר ליאב מזרחי בנוכחותו של הצבא – מוסד פטריאכלי וכוחני, בצילום הישראלי ובוחר לעשות זאת מנקודת מבטם של 12 צלמים גברים. בעידן הזה של פוליטיקת ייצוג ומחאה כנגד הדרת נשים מחללי תצוגה, נדמית הבחירה המוצהרת בתערוכה על טהרת הגברים כפרובוקציה כמעט. אך ליאב מזרחי ידוע כאוצר שלא חושש לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת בדרכים יוצאות דופן. המבט הנוקב והביקורתי אל תוך הצבא, לב הקונצנזוס הישראלי וחוויה מעצבת בחייהם של גברים צעירים רבים, ורשימת המשתתפים המרשימה, מבטיחים לנו תערוכה מעניינת ומעוררת מחשבה. שימו לב, התערוכה מוצגת למשך סוף שבוע אחד בלבד ותיסגר בשבת 3.6.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 1.6, 20:00, גלריה אינדי, שביל המרץ 5, תל אביב אירוע פייסבוק

"צמצמים", תערוכת יחיד לרותם תמיר, אוצרת: יעל קיני
גלריה הקיבוץ היא אחד ממוסדות האמנות המכובדים והותיקים בעיר, העובדה כי היא אינה למטרות רווח ומקבלת את גבה של התנועה הקיבוצית, מבטיחה חופש אמנותי לאוצרת הראשית ואכן הניבה כמה מהתערוכות החשובות, המשמעותיות והמסקרנות שידע שדה האמנות הישראלי. לאחרונה נודע כי התנועה הקיבוצית, משיקולים של שינוי סדרי עדיפויות תקציבי, מתכננת לסגור את הגלריה בסוף עונת התערוכות הנוכחית. לטעמנו מדובר בטעות חמורה, האמנות החופשית גם כך נמצאת תחת מתקפה מכיוונים שונים, ולכן טוב יעשה גוף אידאליסטי כמו התנועה הקיבוצית אם במקום לפגוע בתרבות, יעלה אותה על נס ויקדם אותה.
"צמצמים", תערוכתה של רותם תמיר, היא דוגמא מעולה לחשיבותם של מוסדות אמנות עצמאיים כמו גלריה הקיבוץ לקיומה של אמנות ניסיונית ואוונגרדית. בחלל הגלריה מציבה תמיר אובייקטים מעץ הנראים במבט ראשון כחלקי דלתות בנגרות ביתית. מבט נוסף חושף פיית טרומבון המחוברת לכל אובייקט כזה, אשר נשיפה בו מפיקה צליל המעיד על מבוכי המנהרות המסתתרים בתוכו. ניתן לחשוב על החפצים האלה כמטאפורה חזקה ליכולתה של אמנות לחשוף את המנהרות התת קרקעיות של התרבות האנושית.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 1.6, 20:00, גלריה הקיבוץ, דב הוז 25 תל אביב אירוע פייסבוק

מאחלים לכולכם סופ"ש נעים, ובינתיים חג שמח! שני ורנר וצוות Talking Art


אסף רהט, מתוך התערוכה "בית יד לבנים", גלריה אינדי

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן