fbpx
פיליפ רנצר
פיליפ רנצר, העגלה הגדולה, 2001

קורס קיץ: מאמנות מודרנית לעכשווית – תמורות ששינו את פני המאות ה-20 וה-21

איך קרה שמשתנה, או זוג גרביים, או כל חפץ אחר לצורך העניין – יכולים להתקבל בתוך המוזיאון כחפצי אמנות? מדוע הצילום פופולרי כל כך היום, ולאן נעלם הציור? מה החליף את מגע ידו של האמן? ומה ההבדל בין אמנות מודרנית לאמנות עכשווית?
סדרת המפגשים החדשה מבית Talking Art נובעת מתוך השאלות הללו. סדרה ייחודית זו משלבת בין הרצאות בנושאי חתך מתולדות האמנות לבין מפגשי סטודיו אצל אמנים מובילים בשדה האמנות העכשווית בארץ.

עידכון: הקורס מלא. בקרוב נפרסם מועד לקורס נוסף

אנו מאמינים כי תולדות האמנות הן רצף מתמשך של אירועים והתפתחויות, אשר מגיבים לשינויים חברתיים, פוליטיים וכלכליים בתקופות שונות. בכדי להבין יצירת אמנות – יש להכיר את התנאים בהן נולדה, וברוב המקרים יש לבחון את אלה שקדמו ואף בישרו אותה.
סדרה בת שלושה מפגשים, שכל אחד יתחיל בהרצאה פרונטאלית בליווי מצגת שקופיות אשר נוגעת בסוגיות בוערות בשיח האמנותי המודרני והעכשווי; בחלק השני נעבור למפגש בסטודיו אצל אמנים עכשוויים מהשורה הראשונה, אשר מגיבים או שיצירתם נקשרת לאותה התופעה או תקופה שנבחנה בהרצאה.
זו הזדמנות נפלאה לקבל המחשה מעשית להשפעה ולביטוי של תולדות האמנות על העידן העכשווי, לבחון כיצד תרבות ואמנות מתפתחות, את האופן בו תופעות פוליטיות משפיעות עליהן; ובסופו של דבר גם לשפוך אור חדש על אמנות עכשווית, וישראלית בפרט – דווקא דרך קישורם להיסטוריה.

התכנית בהנחיית שני ורנר – יוזמת ומקימת Talking Art
את החלק הפרונטאלי יעביר יונתן אולמן – אמן פעיל ומרצה לתולדות האמנות המתמחה באמנות מודרנית ועכשווית. אולמן סיים בהצטיינות את לימודי התואר השני מטעם המחלקה לאמנות של ה- School of Visual Arts בניו-יורק, ולימודי תואר ראשון בהצטיינות מטעם המחלקה לאמנות של בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים. מאז סיום לימודיו הציג בעשרות תערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם, זכה בפרס Paula Rohdes, פרס הציור בביאנלה של לונדון ולאחרונה בפרס האמן הצעיר של משרד התרבות והספורט.

להרשמה במייל infotalkingart@gmail.com
או בטלפון 054-8087082

ציבי גבע, אום אל פאחם, 1983. אוסף מוזאון ישראל, ירושלים

תכנית המפגשים (נתונה לשינויים קלים)
27.7 הרצאה: שלטון הרדי-מייד + מפגש בסטודיו: פיליפ רנצר
לפני כמאה שנים בחר האמן הצרפתי מרסל דושאן להציג משתנה באולם שיועד לתצוגה של אמנות במקום באולם תצוגה של מוצרי אינסטלציה. הפרובוקציה שעל פניו יכלה להיתפס כבדיחה גרועה ולהישכח בין דפי ההיסטוריה, פתחה הלכה למעשה 'תיבת פנדורה' של אפשרויות. ההרצאה תבחן את אותה פרובוקציה ראשונית ותמחיש עד כמה המונח אותו היא הציעה לעולם – 'רדי-מייד', השתלט והפך חלק בלתי נפרד מהשיח האמנותי עד היום.
פיליפ רנצר מזוהה כאחד האמנים הישראלים הראשונים שהחל לעשות שימוש רחב ומשמעותי ב-'רדי-מייד' מתחילת שנות ה-90. רנצר מיוצג על ידי גלריה גורדון, והיה ראש המחלקה לאמנות באוניברסיטת חיפה.

3.8 הרצאה: החזרה לציור בשנות ה-80 + מפגש בסטודיו: ציבי גבע
במהלך המחצית השנייה של המאה ה-20 חלו תמורות משמעותיות שהשפיעו על מדיום הציור. ביניהן, המעבר של המרכז הכלכלי והפוליטי של העולם מאירופה לארה"ב, התפתחויות טכנולוגיות ותעשייתיות, ועליה בפופולריות של מגמות האמנות פופ-ארט, מינימליזם ואמנות מושגית. הציור נדחק יותר ויותר לשולי השיח האמנותי ולבסוף הוכרז "הציור מת". אך אז, ברגע אחד, במהלך שנות ה-80 הציור קם לתחייה, שופע, גדול ממדים ובועט מתמיד; תקופה מכוננת זו שינתה את פני הציור העכשווי ונוכחת בו עד היום.
המגמה של 'החזרה לציור' החלה בארה"ב, אך היה לה ביטוי בכל העולם – גרמניה, איטליה, צרפת, אנגליה ואפילו ישראל. ציבי גבע הנו מהאמנים הבולטים שממחישים את התופעה בישראל. כיום עוסק גבע בציור, פיסול ומיצב. בשנת 2015 ייצג גבע את ישראל בביאנלה בונציה.

10.8 הרצאה: הולדת המצלמה ויחסי צילום וציור במהלך המאה ה-20 + מפגש בסטודיו: מישל פלטניק
אין ספק כי אחת ההמצאות שהשפיעו על האמנות הפלסטית הייתה המצלמה. מחד – היא פתחה אפשרויות מופלאות לתיעוד ואף שינתה את אופן הראייה הפיזי של העולם. מאידך – היא הציעה תחליף נהדר לציור, אולי נהדר מדי. כמו תאומים המתחרים על אהבת הוריהם, מרגע 'המצאת המצלמה' היחסים בין ציור לצילום היו מורכבים. מאנטי-תזה ועד סינטזה, ההרצאה תציג את השינויים הדרמטיים שחולל הצילום במגמות השולטות בציור לאורך כל המאה ה-20.
מישל פלטניק הוא אמן צעיר ומבטיח אשר משלב את היכולות הטכנולוגיות המשוכללות ביותר תוך זיקה לתולדות הציור המודרני. פלטניק מיוצג על ידי גלריה גורדון.

פרטים
התכנית תתקיים בימי שישי בין השעות 10:30-13:00. כולל הפסקה וכיבוד קל
המפגשים יתקיימו בסטודיו של יונתן אולמן ובסדנאות האמנים אצלם נבקר. כולם באזור קריית המלאכה ובמרחק הליכה קצר ברגל
הגעה עצמאית
שימו לב: התכנית מיועדת לקבוצה של כ-15 משתתפים. מספר המקומות מוגבל
עלות
מחיר לסדרה 720 ₪
מחיר למפגש בודד 270 ₪
המחיר כולל מע"מ כחוק
10% הנחה לחברי VIP של Talking Art

להרשמה במייל infotalkingart@gmail.com
או בטלפון 054-8087082

מחכים לראותכם,
שני ורנר, וצוות Talking Art

מישל פלטניק, בעקבות שלושה מתווים של לוסיאן פרויד, 1969, 2014

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

2 תגובות בנושא “קורס קיץ: מאמנות מודרנית לעכשווית – תמורות ששינו את פני המאות ה-20 וה-21

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן