fbpx
מרב קמל וחליל בלבין
מרב קמל וחליל בלבין, מתוך התערוכה "שולחן", גלריה גבעון, תל אביב

אבות המזון, המלצות הסופ"ש 10-12.1

בהמלצות וגם בסיורים שלנו אנחנו משתדלים תמיד להביא לכם כל שבוע קולות מן החזית האמנותית. אמנות רחוב, אמנות מושגית ואמנות הפורצת גבולות חדשניים של טכניקה וקונספט. אבל כל זה לא יכול להיות תלוש מההיסטוריה של האמנות המקומית. התערוכות בהמלצות השבוע צוללות אל העבר העשיר בכדי למצוא הקשרים לאמנות ההווה ולהצעיד אותה אל העתיד.
בגלריה גבעון מאגד האוצר הצעיר ורב הפעלים רון ברטוש קבוצה של אמנים מכל קצוות האמנות הישראלית המודרנית והעכשווית כדי לעסוק במוטיב השולחן; בגלריה גורדון אחד מענקי האמנות הישראלית, יעקב דורצ'ין מציג פסלים משני העשורים האחרונים; ובבית קופפרמן שבקיבוץ לוחמי הגטאות תערוכת מחווה לעיסוקו של קופפרמן בקרטון.
לא לשכוח מאין באנו, בכדי לדעת לאן נלך,
סופ"ש נעים לכולם,
שני ורנר וצוות Talking Art

"שולחן" תערוכה קבוצתית. אוצר: רון ברטוש
המלצנו פה כמה פעמים על תערוכות של רון ברטוש שהוא סוג של עוף מוזר בעולם האמנות הישראלי העכשווי. בעוד שנראה שאוצרים צעירים בני דורו עסוקים במרדף אחר הדבר הבא, ברטוש ממצב עצמו כממשיכם של אוצרי עבר מונומנטליים כדוגמת יונה פישר וגדעון עפרת ומקדיש את זמנו למחקר מעמיק של ההיסטוריה של האמנות המקומית ולייצר מתוכה הקשרים לנעשה בימינו. אנחנו מרגישים שסוג כזה של פעולה הוא מצרך נדיר ולמצוא אוצר עם רוחב ידיעה היסטורי ורצון לחשוף אותו לקהל זה משב רוח מרענן. בתערוכה החדשה שאצר בגלריה גבעון מפנה ברטוש את מבטו למוטיב הדואלי של השולחן הערוך לעומת השולחן ההפוך באמנות הישראלית ומגייס נבחרת אמנים שתואמת את האג'נדה שלו, החל מפסגת הקאנון, עבור באמני עבר נשכחים ועד לצעירים המבטיחים.
בהשתתפות: מיכה אולמן, אברהם אופק, יהושע בורקובסקי, דגנית ברסט, נחמה גולן, דוד גינתון, משה גרשוני, מאיה ז"ק, נחום טבת, פנחס ליטבינובסקי, מלאכי סגן כהן, נעמה ערד, רונית פורת, מרב קמל וחליל בלבין
אירוע פתיחה: יום חמישי, 10.1, 19:00, גלריה גבעון, גורדון 35, תל אביב. אירוע פייסבוק

"שישה פסלים 2000-2018", תערוכת יחיד ליעקב דורצ'ין
אי אפשר לדבר על האבות של האמנות המקומית בלי לדבר על הפסל המונומנטלי יעקב דורצ'ין. אחרי שהתחדשו בחלל תצוגה חדש ומושקע, חוזרים בגלריה גורדון למקורות ומציגים כמה מפסליו של דורצ'ין. אפילו רק מבט קצר על שמה של התערוכה – "שישה פסלים 2000-2018" – קצר ולעניין ונטול פירוט, מראה לנו כבר את מקומו של דורצ'ין בדי.אן.איי של האמנות הישראלית. לא זקוק להצגה, להסברים או לתירוצים. הפיסול של דורצ'ין שואב משורשי המודרניזם העולמי ומההיסטוריה הישראלית והיהודית. הברזל המעוקל החלוד והמעוות של פסליו המרשימים הפך כבר לסמל של האמנות של דורו. רבים מאמני ואמניות הדור הצעיר כיום מבססים את עבודתם על מרד וטרנספורמציה של אותו דור. אבל בכדי למרוד ולהתקדם יש קודם כל להביט נכוחה ולהכיר. ובכך התערוכה החדשה עושה שירות גדול לאמנים ושוחרי אמנות כאחד.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 10.1, 19:30, גלריה גורדון, הזרם 5, תל אביב. אירוע פייסבוק

"שישה פסלים 2000-2018", תערוכת יחיד ליעקב דורצ'ין, גלריה גורדון, תל אביב

"קרטונאז'", תערוכה קבוצתית. אוצרת: טלי תמיר
את רשימת האולסטארז הותיקים שלנו אנחנו מסיימים עם משה קופפרמן שהיה חלוץ של ציור מופשט ישראלי לירי ורב מבע ושהשימוש שלו במצעי ציור פשוטים שמצא בסביבותיו הוא כנראה אחד ממקורותיו של מה שלאחר מכן נקרא "דלות החומר". בתערוכה החדשה בבית קופפרמן שבקיבוץ לוחמי הגטאות מתמקדת האוצרת טלי תמיר דווקא בסדרת עבודות מאוחרת בהן עשה קופפרמן שימוש בקרטון שמצא ליד מפעל סמוך לסטודיו שלו. התערוכה מקבצת קבוצה של אמנים עכשוויים ובוחנת את העיסוק שלהם בקרטון ביחס ולצד עבודות של משה קופפרמן עצמו. הקרטון שמשדר ארעיות, שבריריות ופשטות מטופל חומרית וקונספטואלית על ידי האמנים לכדי אמירה חדשה. באותו הזמן תפתח בבית קופפרמן גם תערוכתה של הצלמת ספי גרשוני שגם היא עוסקת בקרטון באמצעות התמקדות בארגז קרטון אחד עליו היא מבצעת פעולות שונות ומצלמת את התוצאה. אם כבר אתם בקיבוץ ובמצב רוח לאמנות, באותו היום נפתחת בגלריית קיבוץ לוחמי הגטאות גם תערוכתו של הצייר המצוין יורי כ"ץ לרגל זכייתו בפרס ע"ש אוסקר הנדלר. שווה לנסוע צפונה בזמן הקרוב.
בהשתתפות: משה קופפרמן, אברהם אילת, דוריס ארקין, מאיה ז"ק, רענן חרל"פ, פנחס כהן גן, סשה סרבר, ליליאן קלפיש, תמרה ריקמן.
אירוע פתיחת תערוכות בבית קופפרמן: שבת, 12.1, 11:00, בית אוסף קופפרמן, קיבוץ לוחמי הגטאות
אירוע פייסבוק לתערוכות בבית קופפרמן
אירוע פתיחת תערוכת יורי כ"ץ: שבת, 12.1, 12:30, גלריית קיבוץ לוחמי הגטאות, קיבוץ לוחמי הגטאות. אירוע פייסבוק לתערוכתו של יורי כ"ץ

בונוס: המלצת קריאה.
לאחר מותה הפתאומי של מבקרת האמנות המיתולוגית גליה יהב הכריזו מגזין האמנות האינטרנטי "הרמה" ביחד עם בן זוגה של יהב יורם קופרמינץ ומשפחתה על פרס שנתי לכתיבה על אמנות. דרך ראויה ומרגשת לשמור את זכרה של מי שתרמה רבות לשיח האמנותי בארץ וחסרונה מורגש כל כך. הזוכה הראשונה בפרס היא אילנית קונפני, שהטקסט שלה בעקבות מפגשים עם ביאנקה אשל גרשוני הוא לדעתנו בדיוק מה שטקסט טוב על אמנות צריך להיות – אינטליגנטי וחד, אבל גם רגיש ובגובה העיניים. קריאה מומלצת לסוף השבוע

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

משה קופפרמן, מתוך התערוכה "קרטונאז'", בית אוסף קופפרמן, קיבוץ לוחמי הגטאות

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן