fbpx
"Ashglory", תערוכת יחיד של אביב בן, גלריה רו ארט, תל אביב

ציור טוב, המלצות הסופ"ש 25-27.7

השבוע שייך לאוהבי הציור. המדיום המושמץ אך הקריטי הזה שוב חוגג את עוצמתו עם תערוכות שחלקן מציגות צדדים שונים של העכשווי מאוד וחלקן – נעז לומר שהן תערוכות היסטוריות של ממש. אשר הביקור בהן הוא חסר תחליף למבקשים להתעמק ולחקור את סצנת האמנות המקומית.
בגלריה רו-ארט הציירת אביב בן מבקרת אותנו ממקום מושבה בשיקגו עם ציור שמגיב בהיקסמות ואימה אל מול עולם משתנה; בגדה השמאלית מציג עידן ארז ציור מינורי ואנין טעם העוסק במפגש שבין התעלות לחולין; בגלריה גורדון תערוכה חשובה ואפילו חינוכית של עבודות מוקדמות של רפי לביא מאוסף בנו כלב; ובמוזיאון אשדוד שיח בין שתי אמניות הממוקמות משני צידיו של הספקטרום ההיסטורי המקומי.
מאחלים לכולנו סופ"ש מעולה,
שני ורנר וצוות Talking Art

"Ashglory", תערוכת יחיד של אביב בן
הציור האקספרסיבי של אביב בן הוא בה בעת פראי ועדין. בתערוכתה החדשה היא לוקחת השראה מכתיבתו של המשורר פאול צלאן ויוצרת גוף עבודות המציג דמויות שהן ספק מפחידות ספק מבוהלות בעצמן, מעולם שנראה שאיבד שליטה. התגובה מול ציוריה של בן מזכירה קצת את הצפייה בסרטי אימה ישנים כשהצופה מתחבא מתחת לשולחן מרוב פחד, אבל לא יכול שלא לצחוק בשחרור מול הזוועות המתרחשות על המסך. הציור של בן מושך את העין ומפתה את הצופה ואז חושף את שיניו כשכבר מאוחר מדי. בתקופה המלחיצה בה אנו חיים, נדמה שבכל יום או אפילו כל שעה מזנקת לעברנו זוועה חדשה מבעד למסך, אי אפשר שלא להזדהות עם הדמויות המצוירות של בן. וכך הציור המפחיד הופך גם למקור של נחמה.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 25.7, 20:00, גלריה רו-ארט, שביל המרץ 3, תל אביב. אירוע פייסבוק

ליליאן קלאפיש, מפגש בתערוכה במוזיאון אשדוד

"בין העושר להשפלה" תערוכת יחיד של עידן ארז. אוצר: יואב אפרתי
שמה של תערוכתו החדשה של עידן ארז נוגע במדויק בהוויית חייהם של אמנים בארץ. הוא מתאר את הציר הזה שבין פסגות יצירתיות וקרייריסטיות לעומת השפל שלהן, והמאבק היומיומי שהוא מנת חלקו של כל יוצר כמעט. ואולי יש בשם הזה אמת כללית אף יותר, כי מהם החיים עצמם אם לא התנודה על הציר הזה בדיוק, שבין פסגות מרגשות לחיי היום יום השוחקים. עידן ארז הוא אמן למביני דבר, נדמה שהוא עוד לא פרץ לחלוטין, אבל אמנים מעריכים מאוד את עבודותיו והאין זה הסטנדרט הגבוה ביותר ליצירת אמנות – הערכתם של הקולגות לשדה? נדמה שבתערוכתו החדשה בגלריה של הגדה השמאלית (שעל ההתעוררות המחודשת שם כבר נתנו את דעתנו פה) מגיע ארז לרמות חדשות של אנינות, עם ציור שעבר זיקוק צבעוני למונוכרום ומסרים פוליטיים שאינם ישירים אך טעונים מאוד.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 25.7, 20:00, הגדה השמאלית, אחד העם 70, תל אביב. אירוע פייסבוק

עבודות של רפי לביא משנת 1961 מאוסף בנו כלב
כל התערוכות שאנחנו ממליצים עליהן במדורינו השבועי הן מעניינות, מרגשות ומהנות – אחרת לא היינו ממליצים עליהן. אבל אחת לכמה זמן יש תערוכות שהן ממש חשובות ואפילו לימודיות. כאלה שמעמיקות את הידע ההיסטורי שלנו על שדה האמנות המקומי ומעשירות את מעגל השיחה והמחקר. כזו היא התערוכה החדשה בגלריה גורדון בה יוצגו עבודות של רפי לביא משנת 1961 מתוך האוסף של בנו כלב. שנת 1961 מסמלת רגע קריטי בעבודתו של המאסטר המקומי, רגע בו העז לצלול עמוק ולחקור את שפתו האישית והייחודית, אולי השנה שבה נולד "רפי לביא" כאייקון של אמנות ישראלית. בנו כלב הוא כנראה האספן הישראלי בה' הידיעה ושמו הפך כבר מזמן לגושפנקא של אמנות ישראלית גבוהה. השילוב הזה בין האמן הישראלי האולטימטיבי לאספן הישראלי האולטימטיבי, דווקא בגלריה גורדון שהיא מוותיקות הגלריות בארץ וגם גלריית הבית של לביא, יכול להחשב בו זמנית קורס מבוא לאמנות ישראלית ועבודת תזה לדוקטורט. מה שבטוח שלכל חובב אמנות מקומי זוהי מטלת חובה.
באותו ערב תפתח בגלריה גם תערוכה קבוצתית של יאן ראוכוורגר, יאיר גרבוז ופיליפ רנצר
אירוע פתיחה: יום חמישי, 25.7, 19:30, גלריה גורדון, הזרם 5, תל אביב. אירוע פייסבוק

שיח גלריה של ליליאן קלאפיש וטליה ישראלי בתערוכתן הזוגית
התערוכה הזוגית של ליליאן קלאפיש וטליה ישראלי במוזיאון אשדוד מציעה מבט השוואתי מרתק על עבודותיהן של שתי אמניות ישראליות בולטות. האחת מהאימהות הגדולות של הציור הישראלי והשניה אמנית עכשווית בולטת ובועטת. קלפיש פעילה בשדה המקומי כבר משנות השישים ועזרה לנסח ציור ישראלי שעל הגבול בין המופשט לקונקרטי מאוד. עבודותיה של טליה ישראלי נטועות עמוק בנוף המקומי העכשווי ומציגות לעתים קרובות סצנות תעשייתיות ועירוניות. המפגש בין השתיים מבקש להאיר מהלך בין-דורי בציור הישראלי ולשרטט קווי מִתאר למסורת מקומית מתהווה, המשתקפת בעבודתן של היוצרות המרתקות האלה. אם דיברנו בהמלצה הקודמת על תערוכות היסטוריות, יש כאן הזדמנות להשתתף בשיח בין שתי אמניות פעילות מאוד בשתי נקודות חשובות בהיסטוריה של האמנות המקומית.
יום שישי, 26.7, 10:30, מוזיאון אשדוד לאמנות, דרך ארץ 8, אשדוד. אירוע פייסבוק

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

עבודות של רפי לביא משנת 1961 מאוסף בנו כלב, גלריה גורדון, תל אביב

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן