fbpx
איתי-דוידיאן.-טאבולה-ראסה
איתי דוידיאן, פסטיבל "טאבולה ראסה", פסטיבל אמנות רב-תחומי, תל אביב

התעוררות, המלצות הסופ"ש 22-24.8

אוגוסט הלוהט מזדחל אל סופו ומבעד לערפילי החום, אפשר כבר לראות את עונת התערוכות הבאה באופק. גלריות פותחות את שעריהן מחדש ותערוכות עונת המלפפונים מתחלפות בתערוכות עמוקות ומסקרנות יותר. אמנם השבוע אין קו מקשר מובהק בין התערוכות ואירועי האמנות השונים, אבל כולם מבטיחים להיות עשירים מסקרנים ומאתגרים. אנחנו מוכנים!
בשכונת ביצרון, מרכז קהילתי מועד להריסה הופך במשך סוף שבוע אחד למרחב של יצירה בה קיבלו האמנים יד חופשית לעשות בחלל ככל העולה על רוחם; בגלריה אינדי מציגה מיה גורביץ את פירות שיטוטיה הליליים; ובגלריה חזי כהן מציג אלון קדם ציור עשיר וצבעוני העוסק בזהות וההתנגשות של מי שמוגדר כ"האחר" אל מול ההגמוניה השלטת; ובפינת הבונוס: הקרנת הסרט התיעודי על האמנית הילמה אף קלינט.
שיהיה סופ"ש עירני ומלא חיים,
שני ורנר וצוות Talking Art

"טאבולה ראסה", פסטיבל אמנות רב-תחומי. אוצר ומנהל אמנותי: עוז זלוף
הבניין ההיסטורי בו שוכן המרכז הקהילתי רמת ישראל שירת את הקהילה בשימושים שונים במהלך עשרות שנות קיומו ובשנים האחרונות משמש כמתנ"ס השכונתי. עכשיו הגיע זמנו של המבנה הישן להיהרס לטובת מרכז קהילתי חדש ומשופר. לכבוד ההריסה יזמה העירייה פסטיבל אמנויות שיעשה שימוש אחרון במבנה לקראת הריסתו. הפסטיבל יכלול תערוכה שבה ניתנה לאמנים המשתתפים יד חופשית בהתערבות במבנה לצורכיהם, כמו גם מופעי תיאטרון, מחול, שירה, מסיבת ריקודים ועוד ועוד. כרגיל באירועים כאלה, כדאי להציץ בתוכניית האירוע ולהחליט מה מעניין אתכם במיוחד. הפוטנציאל הגלום במבנים הנידונים להריסה או שיפוץ כחללי עבודה ותצוגה לאמנים הולך ומתגלה בשנים האחרונות על ידי עיריות וגופים פרטיים ונראה שהוא הופך לטרנד של ממש. הרי יש פה סיטואציה בה כולם מרוויחים, האמנים, העירייה וכמובן גם הקהילה. אנחנו כאמור מאוד מרוצים מהאירוע האמנותי הגדול הזה ממש קרוב לבית של חלקנו, אבל מקווים שגם אחרי ההריסה, הבניה והאכלוס מחדש של המבנה, לא תשכח העירייה את מקומה המרכזי של האמנות בפעילותו השוטפת של המרכז הקהילתי.
מתי ואיפה: רביעי עד שבת, 21-24.8, מרכז קהילתי רמת ישראל, דם המכבים 22, תל אביב. אירוע פייסבוק

"פירות לילה", תערוכת יחיד של מיה גורביץ
במהלך שהותה בתוכנית רזידנסי באוסטריה סיגלה לעצמה האמנית מיה גורביץ מנהג משונה: בלילות היתה יוצאת לשיטוטים ברחבי הטירה הנטושה בה התקיימה התוכנית. אם רובנו משתדלים אולי להתרחק מטירות נטושות בלב היער האוסטרי באישון ליל, בשביל גורביץ שימשו חורבות הטירה כסוג של מגרש משחקים ומקור השראה. במהלך שיטוטי הלילה שלה צילמה האמנית את שרידי הטירה ואת הטבע המקיף וחודר אליה. אם כל זה לא קריפי מספיק, התחקתה גורביץ אחר דמותה של הנסיכה אלאונורה, בת למשפחת אצולה שהואשמה בהיותה ערפדית. עם החזרה לארץ החליפו רחובות תל אביב את היער האוסטרי וגורביץ המשיכה בשיטוטיה הליליים. הפעם נוסף לצילומים גם איסוף של חפצים ושברי רהיטים מהמרחב האורבני הלילי, אותם היא משפצת ומחברת עם דימויים וחפצים מתקופות אחרות. כך נוצר מיצב מותאם במיוחד לחלל הגלריה המאחד מרחבים ותקופות שונות, גותיקה אוסטרית מתחברת לעכשוויות התל אביבית ויוצרת סיפור חדש שמביא קצת קרירות פרוסית לקיץ הישראלי הלוהט.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 22.8, 20:00, גלריה אינדי, צ'לנוב 42, תל אביב. אירוע פייסבוק

"פירות לילה", תערוכת יחיד של מיה גורביץ, גלריה אינדי, תל אביב

"חמודי טורס", תערוכת יחיד של אלון קדם. אוצרת: דליה לוין
לפני כמה שבועות המלצנו פה על התערוכה "החפלה האחרונה" שאצרה שרי גולן בהקשר של שיח מזרחי מתעורר באמנות הישראלית העכשווית. אמנים ואוצרים צעירים ממוצא מזרחי מבליטים את זהותם ומתקוממים נגד מחיקתה על ידי מכבש הזהות הישראלי. כמובן שאין בכך דבר חדש, אבל נראה שבתקופה האחרונה יש תסיסה והתעוררות של בהקשר זה. בתערוכתו החדשה בגלריה חזי כהן נוגע אלון קדם בנושאים הנפיצים האלה אך עושה זאת בשפתו הציורית העשירה והצבעונית. המונח "ערבי-יהודי" כמרכיב זהותי אחד יכול להשמע אבסורדי ואף אוקסימורוני למי שחי את הסכסוך הישראלי פלסטיני, אבל הוא הולך ותופס מקום כהגדרה עצמית של צעירים מזרחיים לא מעטים בנסיון למקם את עצמם כחלק אורגני מהמרחב המזרח תיכוני (בדומה ל"ערבי-נוצרי" שנשמע לכולנו די טבעי). הדמויות שמציג קדם בתערוכתו הן סוג של ארכיטיפ יהודי-ערבי כזה שנע בין דיוקן האמן לקריקטורה מוגזמת. שם התערוכה מהווה התייחסות אירונית למערכות היחסים הסבוכות והטעונות שבין ההגמוניה המקומית, היהודית אשכנזית לבין מי שמייצג את האחר – המזרחי והערבי או השילוב של שניהם. השם הערבי חמודי, כשהוא נקרא בעברית, מקבל משמעות שהיא מצד אחד מקרבת ומרגיעה ומצד שני מתיילדת ומקטינה. מבט על השפה הציורית של קדם ועל הנושאים בהם הוא עוסק גורמים לנו לחשוב על העבודה שלו כעל סוג של תשובה מזרחית לזויה צ'רקסקי שגם היא עושה שימוש בציור צבעוני ועשיר בכדי להנכיח ולעמת את הצופים עם האחרוּת שלה. אנחנו רואים את ריבוי הנראטיבים והזהויות בשדה האמנות המקומי כגורם מעשיר ומעורר ושמחים על כל קול חדש, שגם אם הוא יכול לפעמים לאתגר את הצופה, הרי שרק כך ניתן לקדם את השיח.
עוד אנחנו שמחים לראות תערוכה חדשה בגלריה חזי כהן, שאחרי המעבר המפתיע שלהם למיקום החדש ברחוב לילינבלום לא שמענו מהם לכמה חודשים ואנחנו מודים שהתחלנו קצת לדאוג.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 22.8, 20:00, גלריה חזי כהן לילינבלום 33, תל אביב. אירוע פייסבוק

פינת הבונוס – הקרנה מיוחדת של הסרט "ההתגלות של הילמה אף קלינט" במסגרת התערוכה "יש עידן חדש: על הרוחני באמנות"
סיפור חייה יוצא הדופן של האמנית הילמה אף קלינט והדרך הייחודית והמרגשת בה השפיעה על עולם האמנות באיחור גדול, הופכים את הסרט הזה להצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של אחת מחשובות האמנים במאה העשרים. לפני הקרנת הסרט תתקיים הרצאה של רותי דירקטור אוצרת התערוכה וחמישים השקלים שעולה הכרטיס לסרט וההרצאה כוללים גם כניסה לתערוכה.
מתי ואיפה: יום חמישי, 22.8, 19:00, מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27, תל אביב. אירוע פייסבוק
לינק לרכישת כרטיסים

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

"חמודי טורס", תערוכת יחיד של אלון קדם. גלריה חזי כהן, תל אביב

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן