fbpx
יצחק ליבנה ודגנית ברסט, מתוך תערוכה זוגית בגלריה נגא, תל אביב

אפשר גם יחד. המלצות הסופ"ש 4-6.5

המילה יחד הפכה לטעונה במיוחד בחודשים האחרונים. נראה שבתוכה נמצא גם גרעין הפורענות, של שותפים שאולי כבר לא רוצים בחברתם אלה של אלה וגם גרעין של תקווה – עם ציבור שמתאחד במטרה להאבק על עקרונותיו. גם באמנות, המילה יחד היא טעונה ונראה שאמנים ואמניות חיים את המתח המתמיד שבין אינדיבידואליזם בדלני לבין שיתופי פעולה פוריים. תערוכות השבוע נוצרו מתוך שיתופי פעולה מקריים או מכוונים והתוצאה תמיד מעניינת ונוגעת ללב.

בגלריה נגא מציגים השכנים הותיקים לסטודיו דגנית ברסט ויצחק ליבנה תוצאות של שיתוף פעולה; במוזיאון בת ים נכנסים ארבעה ל"פרדס" האמנותי ומי יודע איך יצאו; בקרן דינה רקאנטי מוצגת לראשונה תערוכה משותפת לאמנית המוערכת יחד עם אמן עכשוי. ובפינת הבונוס יריד ספרי האמנות של ארטפורט.
שיהיה סופ"ש של ביחד,
שני ורנר וצוות Talking Art

אדם ליף, מתוך תערוכה זוגית יחד עם דינה רקאנטי, קרן רקאנטי, הרצליה. צילום: אביתר הרשטיק

אדם ליף, מתוך תערוכה זוגית יחד עם דינה רקאנטי, קרן רקאנטי, הרצליה. צילום: אביתר הרשטיק

'ברסט ליבנה ושות", תערוכה זוגית של דגנית ברסט ויצחק ליבנה
על פי האתוס של האמנות המודרנית, כל אמן הוא יישות עצמאית שאינה תלויה בדבר. האמנות הגדולה, לפי המיתוס הזה, תישאר אותה אמנות גם אם תיווצר במרתף טחוב, או בסטודיו רחב ידיים ומואר. בפועל, אנחנו כבר יודעים שזה לא נכון. אמנים, כמו כל אחד מאיתנו, נתונים להשפעת הסביבה והאנשים הסובבים אותנו. אולי אפילו להפך – אמנים אפילו קשובים יותר לסביבתם ומגיבים אליה באמנותם כל הזמן. המחקר מראה למשל שאפילו ורמיר הגדול שינה את מימדיהם של ציוריו על פי גודל הסטודיו שבו עבד באותה תקופה. תערוכה חדשה של שני האמנים המוערכים יצחק ליבנה ודגנית ברסט חוקרת בדיוק את ההשפעות ההדדיות האלו. ברסט וליבנה הם שכנים לסטודיו כבר שני עשורים – כל אחד מהם כמובן חצב דרך ייחודית מאוד משלו באמנות הישראלית, אך בתערוכתם המשותפת החדשה מוצגות עבודות שנוצרו אחרי שברסט הזמינה את ליבנה לצייר על עבודות ישנות שלה. התוצר הוא הטוב שבשני העולמות.
אירוע פתיחה: יום שישי, 5.5, 12:00, גלריה נגא, אחד העם 60, תל אביב

'אל תאמרו מים מים', תערוכה קבוצתית. אוצרת: הילה כהן-שניידרמן
לא בכל יום אנחנו מקבלים הודעה לעיתונות על תערוכה שמצהירה שהאמנים והאמניות המשתתפים בה "…מציגים פעולה אמנותית המבקשת (לחזור) חזרה אל גלי האחדות והאהבה." יפה נכון? מתי בפעם האחרונה ראינו את המילים "אחדות ואהבה" בטקסט אוצרותי? מרענן כמו מים במדבר ממש. בסצינה אמנותית שמואשמת לעתים קרובות בציניות וניתוק יש משהו נדיר ומרגש בהצהרת כוונות שכזו. ואולי זה בדיוק מה שדרוש לנו בימים טרופים אלו – אמנות שבלי להתפשר על הביקורתיות המושחזת גם מבקשת להשתמש בכוח המאחד והמנחם שלה. המהלך האוצרותי והאמנותי בתערוכה נשען על הסיפור התלמודי המסתורי על ארבעת החכמים שנכנסים לפרדס ומה עובר עליהם שם. חכמים וחכמות מאיתנו דרשו בסיפור ומשמעויותיו לאורך השנים. האוצרת הילה כהן-שניידרמן מחברת בין הכניסה לפרדס לבין התשוקה שכניסה לחלל האמנות תקיים בנו טרנספורמציה. היא חוקרת את הדרך בה אמנות מאפשרת לשהות בתוך רגעים קשים ומאתגרים מבלי להימלט מייד לציניות ואדישות, אלא לאפשר לעצמנו להרגיש באמת. התרגשנו.
בהשתתפות: משה גרשוני, רוני חג׳ג, אתי לוי, כנרת חיה מקס
אירוע פתיחה: יום שישי, 5.5, 12:00, מוזיאון בת ים, סטרומה 6, בת ים

'ליף/רקנאטי', תערוכה זוגית של אדם ליף ודינה רקאנטי. אוצרת: רותי אופק
דינה רקאנטי היתה אמנית מוערכת מאוד וכמה מעבודותיה מעטרות את המרחב הציבורי ברחבי הארץ. בשנותיה האחרונות חזרה לארץ אחרי שנים ארוכות של מגורים בארה"ב ונפתח לה כאן חלל תצוגה. אנחנו קפצנו על ההזדמנות לחוות את עבודותיה במרוכז והוצאנו לשם סיורים של התוכנית השנתית. למרבה מזלנו הטוב הספקנו אפילו לפגוש את האמנית בכבודה ובעצמה למפגש מרגש, מעשיר ומחכים. ברוח המפגשים המרגשים תפתח השבוע בחלל התצוגה של קרן רקאנטי תערוכה משותפת של עבודותיה של האמנית יחד עם עבודותיו של האמן אדם ליף. זוהי תערוכה ראשונה מסוגה בקרן המשלבת בין עבודותיה של רקאנטי לעבודותיו של אמן עכשווי ואנחנו מקווים שזוהי תחילתה של מסורת מבורכת במקום שתאיר את ההשפעות הישירות והעקיפות של עבודתה על האמנות המקומית. ליף מציג בתערוכה בין השאר סדרה ייחודית של צבעי שמן על יציקות גבס המעבירות באופן יפה ונוגה ללב את האור הים תיכוני הבוהק. שעות הפתיחה במקום לא מאוד ידידותיות יש לציין, אבל יש דברים ששווה להתאמץ בשבילם ומומלץ לעקוב אחר אירועים מיוחדים שיתקיימו במהלך התערוכה.
אירוע פתיחה: יום שישי, 5.5, 11:00, קרן דינה רקנאטי, דוד המלך 1, בניין הפורום, קומה 1-, הרצליה
התערוכה תהיה פתוחה גם ביום שבת 6.5 בשעות 14:00-11:00 ולאחר מכן רק בימי שלישי 14:00-11:00
ניתן לתאם מראש ביקור במועדים אחרים

פינת הבונוס – יריד ספרי האמנות של ארטפורט
אחד האירועים המשמחים ביותר בלוח השנה האמנותי המקומי – יריד ספרי האמנות של ארטפורט חוזר וכרגיל הוא מלא כל טוב. השילוב של אמנות, ספרים ואירועים מיוחדים הוא בלתי מנוצח וכשהכל נעשה בהקפדה והסטייל של ארטפורט, אז זו בכלל חגיגה. השנה גם אלעד רוזן שלנו משיק ביריד ספר אמן המוקדש כולו גלידות מזרח אירופאיות, לא פחות ולא יותר. יהיה מתוק.
אירוע פייסבוק

כנרת חיה מקס, מתוך תערוכה במוזיאון בת ים

כנרת חיה מקס, מתוך תערוכה במוזיאון בת ים

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן