fbpx
סופי ברזון מקאי, מתוך תערוכת יחידה בגלריה סטודיו משלך, ירושלים

אובדן ונחמה. המלצות הסופ"ש 11-13.1.2024

נחמה אחרי אובדן גדול היא מושג חמקמק, את זה למדנו כולנו על בשרנו בחודשים האחרונים. במה כבר אפשר לנחם מי שאיבד את היקר לו מכל? ועדיין, הנחמה היא צורך אנושי בסיסי וגם אחת המטרות של האמנות – גם את זה למדנו בחודשים האלה. תערוכות השבוע לא מסיטות את מבטן מהאובדן, אבל מתעקשות להציע נחמה, גם אם קטנה. וזה המון בימינו.

בגלריה סטודיו משלך מציגה סופי ברזון מקאי – אמנית ואוצרת תושבת קיבוץ בארי, התערבויות צילומיות במרחב הביתי שלה שנפרץ באלימות בשבעה באוקטובר; במוזיאון פתח תקווה שולחת לנו מאיה אטון דרישת שלום אמנותית מהעולם שמעבר; בגלריה מאיה מציגה נטע בכרך את הציורים ההיברידיים והנוגעים ללב שלה ובפינת הבונוס – הגלויה היומית של אנגלמאיר בסינמטק.

שיהיה סוף שבוע של נחמה,
ושישובו אלינו כולם וכולן בשלום,
שני ורנר וצוות Talking Art

מאיה אטון, מתוך תערוכת יחידה במוזיאון פתח תקווה. באדיבות סדנת ההדפס ירושלים

'מי כסף ואדמת כוכבים', תערוכת יחיד של סופי ברזון מקאי. אוצרת: מיטל מנור

בשביל רבים בעולם האמנות מסמלת האמנית והאוצרת סופי ברזון מקאי נקודת מגע אישית לאסון של השבעה באוקטובר. אוצרת גלריה בארי תקשרה עם העולם באותו יום נורא באמצעות סדרה של סטטוסים קורעי לב בפייסבוק. שעות ארוכות לא היה ברור מה גורלה עד שלמרבה ההקלה נודע כי היא ומשפחתה ניצלו מהתופת. התערוכה שנפתחת בגלריה סטודיו משלך בירושלים תוכננה עוד לפני תחילת המלחמה אך היא מרגישה רלבנטית באופן מצמרר. בשנים האחרונות מצלמת ברזון מקאי את הסלון הביתי שלה בבארי ומשלבת באמצעות פוטושופ אלמנטים כמו חיות אגדיות אל תוך הסביבה הביתית. הכניסה הזו של גורמים זרים אל תוך המרחב הפרטי מעוררת תחושות מעורבות גם בימים כתיקונם. בשבעה באוקטובר נפרץ המרחב הפרטי של סופי ברזון מקאי ושכניה בצורה האלימה והקשה ביותר. העבודות בתערוכה הזו מאירות את הרגע הזה באור אחר, רך יותר שאפשר לשאוב ממנו אולי נחמה.

אירוע פתיחה: יום שישי, 12.1, 11:00, גלריה סטודיו משלך, רחוב כ"ט בנובמבר 10, ירושלים

'קצה עובד קצה עומד', תערוכת יחיד של מאיה אטון. אוצרת: אירנה גורדון

מותה המפתיע בטרם עת של האמנית מאיה אטון לפני כשנה וחצי היה שוק גדול לעולם האמנות המקומי. קשה להתגבר על אובדנה של האמנית הצעירה יחסית שהיתה בשיא אונה היצירתי. אמנם קשה לדבר על נחמה אמתית לאובדן שכזה, אבל אם יש נקודת אור – זוהי יצירתה שממשיכה לחיות ולהדהד אחריה. הדהוד כזה מתרחש כעת בתערוכת יחיד שתפתח במסגרת אשכול התערוכות החדש במוזיאון פתח תקווה. בתערוכה יוצגו מחדש, בהצבה שונה ובהקשרים חדשים, עבודות הדפס שיצרה האמנית במסגרת שהות אמן שלה בסדנת ההדפס בירושלים. יש כאן הרבה מהדימויים שהפכו למזוהים עם אטון, כמו כדורי סל, קולטים סולאריים ושימוש בדימויים סימבוליים ומיסטיים. אין בזה כדי להחזיר את האישה הצעירה שהלכה לעולמה, אבל בהצגת העבודות יש משהו מהמשך הדיאלוג בין האמנית לצופים, גם אם בין העולמות. ואם חושבים על העניין שהיה לאטון עם המיסטי והעל טבעי – נראה לנו שהיא היתה אוהבת את זה.

באותו ערב יפתחו במוזיאון גם תערוכות של מוטי מזרחי, מתן גולן, תמר סימון, ואלי קופלביץ'
אירוע פתיחה: יום חמישי, 11.1, 19:30, מוזיאון פתח תקווה, רחוב ארלוזורוב 30, פתח תקווה
פרטים נוספים באתר התערוכה

'הערב מבקש מהשחר שישמע אותו', תערוכת יחיד של של נטע בכרך. אוצרת: הדסה כהן

הציור של נטע בכרך מבקש לפרוץ מגבולות הקנווס ואולי בעצם להפוך את הקנווס עצמו למשהו אחר. בכרך תופרת, רוקמת, מדביקה ומחברת אלמנטים שונים אל תוך הקומפוזיציות שהיא יוצרת ובהתאמה העבודות שלה מתנפחות, מתעוותות ומצמיחות גידולים משונים שגורמים להן להדמות ליצורי כלאיים, לצמחיה ימית או לנוף זר ומוזר. אבל למרות מוזרותן, בכרך מצליחה להטעין את עבודותיה במידה רבה של עדינות ואנושיות שהופכות אותן למעוררות הזדהות וקשר. התערוכה שנפתחת השבוע בגלריה מאיה יוצאת מתוך התבוננות על מחזורי החיים והטבע ומנסה באמצעות חמלה ורוך ליצור מבט אל ההתמודדות עם חרדת המוות, מאבקי נפש פנימיים ורגשות קשים. להתאפק לא לחבק אותם.

באותו ערב תפתח בגלריה גם תערוכת יחיד של דליה חי אקו
אירוע פתיחה: יום חמישי, 11.1, 20:00, גלריה מאיה, שביל המרץ 2, קומה 2, תל אביב
אירוע פייסבוק

פינת הבונוס:
פרויקט הגלויה היומית של זאב אנגלמאיר בסינמטק תל אביב

אחד מרגעי האור של התקופה הקשה הזו היא פינת "הגלויה היומית" של זאב אנגלמאיר, הלא הוא שושקה האגדית. אנגלמאיר מצליח לתפוס באמצעות ציור פשוט בטושים צבעוניים את כל הכאב, התקווה, הפחד והיופי של הימים האלו. כעת יוצגו הגלויות גם בסינמטק תל אביב. אם אתם בסביבה כדאי לקפוץ להיטען באנרגיה המיוחדת שנראה שרק לאנגלמאיר יש.
הגלויות יוצגו במהלך כל חודש ינואר, בגלריות התצוגה של סינמטק תל אביב, רחוב הארבעה 5, תל אביב

נטע בכרך, מתוך תערוכת יחידה בגלריה מאיה, תל אביב. צילום: לנה גומון

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן