fbpx
נועה אירוניק, מתוך תערוכה בגלריה רוזנפלד, תל אביב

ציור בועט. המלצות הסופ"ש 27-29.7

ציור יכול להיות הרבה דברים. הוא יכול להיות קישוט יפה מעל הספה והוא יכול לחדור עד עמקי הנשמה. הוא יכול להיות עדין ואוורירי ויכול להיות פראי וחצוף. תערוכות השבוע מוקדשות לציור שלא עומד בכללי הטעם הטוב ומסרב "להשאר בתוך הקווים". ציור כזה יכול להיחשב אולי גס, אבל מבט נוסף מגלה שיש בו בדיוק את מה שצריך כדי לחדור ללב.

בגלריה רוזנפלד מציגה נועה אירוניק את הציור הנשכני והמשעשע שלה; בגלריה אלמסן ציור פראי ועדין של נעמה עתי; במוזיאון בר דוד יוצר אסף רהט היברידים ציוריים משונים. ובפינת הלוקאלז שלנו, צייר אאוטסיידר מציג בחלל אמנות לא שגרתי במדריד.

שיהיה ציור בועט, אבל סופ"ש רגוע,
שני ורנר וצוות Talking Art

אסף רהט, מתוך תערוכת יחיד במוזיאון בר דוד, קיבוץ ברעם. צילום: דרור מילר

'בָּדָד', תערוכת יחיד של נועה אירוניק. אוצרת: מיה פרנקל טנא

את הדמויות והסצינות המופיעות בעבודותיה של נועה אירוניק אנחנו לא רגילים לראות בציורי שמן על בד בגלריה מכובדת כמו רוזנפלד. אבל דומה שאנחנו מכירים אותן מהחיים ומהרחובות שסביבנו. מוזר להגיד את זה כשמסתכלים על הציורים, אבל נראה שאירוניק מעט נרגעה. אחרי ששוגרה כמטאור לתודעה עם דימויים כמו סוסים מסניפים קוקאין, פתאום ציורים של גברים שריריים מקעקעים את שם אהובתם על החזה נראים כמעט שלווים ורומנטיים. עושה רושם שאירוניק עברה ממחוזות הדמיון למבט אל העולם שסביבה, מה שמוסיף לעבודותיה כנות וישירות. אבל אל דאגה, בעולם הסובב את אירוניק לא חסרה גרוטסקה ודרמה והיא ממשיכה לייצר דימויים טעונים ולעשות זאת בסגנון שמאתגר את הטעם הטוב. ללא ספק מדובר באחת הציירות המשוחררות, מלאות ההומור והנשכניות שפועלות כאן כיום.

באותו ערב נפתחת בחדר הפרויקטים של הגלריה תערוכה של הצמד הבלתי נלאה והמצוין נוי ותמיר שאמנם לא מציירים, אבל בהחלט בועטים. שילוב תערוכות שווה ביותר.

אירוע פתיחה: יום חמישי, 27.7, 19:00, גלריה רוזנפלד, רח' המפעל 1, תל אביב. אירוע פייסבוק

'סולריום', תערוכת יחיד של נעמה עתי. ליווי אוצרותי: יניב לכמן

קשה להגדיר את הציור של נעמה עתי. זהו בהחלט לא ציור "נכון" ומנומס – יש בו משיכות מכחול דשנות ומהירות ודימויים פצועים ושבורים. אבל מצד שני יש בציור של עתי גם עדינות גדולה והרבה שקט ומרחבים ריקים ולבנים. מצד אחד מדובר בכמעט שרבוטים ומצד שני העין המנוסה תזהה כאן רפרנסים לתולדות האמנות המערבית. ניכר שיש כאן מסע ציורי אינטימי של עתי, שנראה שמעבדת ומתמודדת עם החיים באמצעות הציור. אפשר לומר שעתי לא "חושבת על ציור", אלא "חושבת באמצעות ציור" וכאן נמצא כל ההבדל. התוצאה היא תערוכה אישית שמצליחה לגעת בצופה ושומרת על מסתוריות אך עדיין מתקשרת הצורה פתוחה וכנה שלא יכולה שלא לרגש. עוד תערוכה שמעידה על הטעם הטוב של ידידנו בגלריה אלמסן.

אירוע פתיחה: יום חמישי, 27.7, 20:00, גלריה אלמסן, רחוב הפנינים ,1 יפו. אירוע פייסבוק

'העין של אביבה הגוף של בויס', תערוכת יחיד של אסף רהט. אוצר: אבי איפרגן

שם התערוכה מסמן את המסע שעושה באמצעות המכחול שלו דרך האמנות הישראלית והעולמית. התערוכה, שנפתחה בשבוע שעבר במוזיאון הצפוני ביותר בארץ, מבקשת לשרטט את מארג ההשפעות מהן שאב רהט את ציורו והמסלול עובר דרך אבות המזון של האמנות המקומית והמערבית בכלל בעשורים האחרונים. אבל הטיפול שנותן רהט לאבות ואמהות הקדמונים האלה של אמנותו אינו נגוע בנוסטלגיה מנומסת. הוא גם לא מנתח באמצעות תער עדין את מקורותיו. סכין המנתחים של רהט הוא למעשה מצ'טה באמצעותה הוא בוצע נתחים נתחים מתולדות האמנות ומחבר אותם יחד לכדי בני כלאיים משונים שיוצרים חיבורים בלתי צפויים אך מתבקשים בין זרמי אמנות ובין תקופות שונות. זו כנראה האמנות המתאימה לתקופה הנוכחית ומרובת התהפוכות וזה בדיוק מה שאנחנו מקבלים.

התערוכה מוצגת עד 30.9 במוזיאון בר דוד בקיבוץ בר-עם
פרטים נוספים באתר התערוכה

המלצת הלוקאלז – מדריד

'Paraíso', תערוכת יחיד של Paco Leal

מוזיאון La Neomudéjar הוא חלל אמנות לא שגרתי הממוקם במפעל ישן ששמר על מראה תעשייתי עם מכונות פלדה ענקיות וכלי עבודה תלויים על הקירות החשופים בין יצירות האמנות. כעת מוצגת כאן תערוכה של אמן אאוטסיידר שהציור העוצמתי שלו נושק לאינפנטילי אבל נותן חוויה עוצמתית של תנועה וצבע. בהחלט לא אתר תיירות שגרתי, אבל שווה ביקור.

בכתובת: Museo La Neomudéjar C. de Antonio Nebrija, S/N, 28007 Madrid
שעות פתיחה: רביעי עד ראשון 11:00-15:00 ו- 17:00-21:00
פרטים נוספים בקישור 

נעמה עתי, מתוך תערוכת יחיד בגלריה אלמסן. יפו. צילום: רן ארדה

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן