fbpx
"קוד לבוש", תערוכת יחיד של דלית שחם, בית האמנים, תל אביב

נראה בלתי נראה, המלצות הסופ"ש 1-3.8

שוב ושוב, אנו כותבים כאן על העידן הנוכחי, המתועש, הטכנולוגי, המנוכר, זה ששכחנו בו את עצמנו. שוב ושוב אנו כותבים כאן כיצד האמנות מגיבה לנושאים האלה ומנסה לבקר אותם. בימים אלו, נדמה שאנו עוברים תהליך דומה לזה שהתרחש עם חילופי המאה ה-19 למאה ה-20, בעידן המהפכה התעשייתית. מחד: היקסמות גדולה מהתיעוש והשינויים שהביא, מאידך: פחד, ונהייה דווקא אל הטבע והנשגב.
כך גם תערוכות השבוע נעות על הציר שבין המיסטי-הרוחני-הנעלם, ובין הארצי-המוחשי-הביקורתי-והחברתי. בסדנאות האמנים בוחן יצחק ליבנה את תפקידו של הציור כסוג של חלון או מסך בעולם שמסכים השתלטו עליו לחלוטין; לעומת זאת, במוזיאון תל אביב תערוכה שכל כולה ברוחני ובתוך כך גם הישג מרגש בדמות תצוגת עבודותיה של הילמה אף קלימט, חלוצת הציור המופשט ששאבה את השראתה ממקורות מיסטיים ורוחניים; במוזיאון פתח תקווה דרך מקורית לתצוגת אוסף אמנות חשוב – על ידי אי הצגתו; ובבית האמנים בתל אביב מציגה הצלמת דלית שחם קשרים מפתיעים בין עולם האופנה העילית ללבושם של מהגרי העבודה.
שיהיה סופ"ש מלא משמעות,
שני ורנר וצוות Talking Art

"יש עידן חדש: על הרוחני באמנות", תערוכה קבוצתית. אוצרת: רותי דירקטור
במובנים מסוימים, אמנות עוסקת תמיד ברוחני ובנשגב, גם כשהיא לא מכריזה על כך בריש גלי. עם זאת, נראה שבתקופה האחרונה פונה עולם האמנות אף יותר לעיסוק באלמנטים רוחניים ואף על טבעיים. לאחרונה ניתן לראות גל תערוכות – בעולם וגם בארץ, אשר עוסקות בתופעה זו. כעת, מוזיאון תל אביב נכנס למגרש המסקרן הזה והביא לשם כך כמה מהשחקנים החזקים ביותר בתחום. גולת הכותרת המרגשת היא כמובן הצגתם לראשונה בארץ של ציוריה של חלוצת הציור המופשט הילמה אף קלינט. האמנית השוודית שלא זכתה להכרה בינלאומית משמעותית בימי חייה, מוכרת היום כאחת מחשובי האמנים המופשטים וכמי שציוריה קדמו לענקים כמו מלביץ' וקנדינסקי בניסוח של שפה אבסטרקטית טהורה בציור. תערוכת יחיד מעבודותיה שהוצגה בגוגנהיים הניו יורקי עד לפני כמה חודשים שברה את שיאי המבקרים במוזיאון החשוב הזה והפכה לתופעה תרבותית. עוד אמנית פורצת דרך שלא מרבים לראות במחוזותינו היא מרינה אברמוביץ' שאפשר להביט בעבודות המיצג פורצות הגבולות שלה כניסיון מתמיד לגעת ברוח דרך הגוף. יחד עם משתתפים נוספים כמו כוכבי האמנות מונטאן/רוזנבלום ואדם רבינוביץ שלנו, התערוכה מסתמנת כחוויה רוחנית שאסור לפספס.
בהשתתפות: הילמה אף קלינט, אמה קונץ, מרינה אברמוביץ', מונטאן/רוזנבלום, פרידריך קונאת ואדם רבינוביץ, מקסים רוסי
אירוע פתיחה: יום שלישי, 6.8, 20:00, מוזיאון תל אביב, שדרות שאול המלך 27, תל אביב.  אירוע פייסבוק

"אין לי אשליות", תערוכת יחיד של יצחק ליבנה
יצחק ליבנה הוא סוג של מאסטר מקומי. הציור שלו מצליח להיות גם וירטואוזי ואסתטי מאוד וגם עמוק ומעורר מחשבה. תערוכתו החדשה בסדנאות האמנים מביטה באבולוציה של טכנולוגיות המסכים והדרך בה הם משתקפים בתרבות, ובוחנת דרכם גם את מדיום הציור שאף הוא סוג של מסך או חלון לעולם אחר. הציור – כמו המסך, עוסק ביחסים בין עומק לשטיחות וליבנה אורג את היחסים האלה לתוך עבודותיו באלגנטיות הייחודית לו. שם התערוכה "אין לי אשליות" יכול להיקרא בשתי דרכים – מצד אחד הצהרה מלאת בטחון עצמי של מי שלא יעבדו עליו ומצד שני כקריאת בהלה של מי שבעידן ריבוי המסכים והמידע איבד את האשליות היקרות לו שהגנו עליו מהעולם.
באותו ערב תפתח בגלריה גם תערוכתה של אלינור סאם "הפעמון צלצל אך המלכה מתחת למים", במהלכה תשתף האמנית את הקהל במיצג אינטראקטיבי בו ידרשו לבחון את הדרך בה הם מגיבים למציאות המאתגרת שסביבנו. שתי התערוכות, של ליבנה ושל סאם הן האחרונות שיוצגו במיקום הנוכחי של סדנאות האמנים לפני שיעברו למיקום חדש עם פתיחת עונת התערוכות הבאה.
אירוע פתיחה: יום שבת, 3.8, סדנאות האמנים, קלישר 5, תל אביב.  אירוע פייסבוק

"אין לי אשליות", תערוכת יחיד של יצחק ליבנה, סדנאות האמנים, תל אביב

"G/host", תערוכה קבוצתית במסגרת פרויקט הגמר של התואר השני באוצרות של בצלאל בשיתוף התואר השני לאמנות. בהנחיית נירית נלסון ואילנית קונופני
אוסף קרן לוין לאמנות ישראלית הוא אחד מאוספי האמנות הישראלית הנחשבים ביותר. החל אותו האוצר רב הפעלים גדעון עפרת בשנות השבעים וכיום הוא כולל למעלה משלושת אלפים עבודות הנפרשות על פני מאה שנות יצירה ישראלית. אל האוסף הזה נגשו תלמידי התואר השני באוצרות של בצלאל במסגרת תערוכת הסיום שלהם. אך במקום להניח לעצמם ולצופים להתענג על האוסף העשיר ופשוט להציג את המיטב שבו, בחרו הבוגרים הצעירים לבצע מהלך חתרני למדי ולהעמיד תערוכת אוסף מבלי להציג עבודה אחת מתוכו. איך עושים דבר כזה, אתם שואלים? בוגרי התוכנית בחרו קבוצה של אמנים וכותבים והזמינו אותם ליצור עבודה או טקסט בהשראת עבודות מהאוסף. התוצאה היא צורת תצוגה אלטרנטיבית ומרעננת שמציגה את האוסף למעשה על ידי אי הצגתו. תוכנית התואר השני באוצרות של בצלאל היא תוכנית חדשה יחסית שבאה לחנך ולעצב דור חדש של אוצרים ואוצרות פורצי גבולות במטרה לקחת את עולם האמנות המקומי כמה צעדים קדימה. פרקטיקות בלתי צפויות שכאלה נראות בהחלט כהתחלה טובה.
בהשתתפות האמנים.ות:
מתי אלמליח, שחר אפק, בר דביר, נוי חיימוביץ', רוני טרבלסי, ליהי ניידיץ, ארנסט סילבסטר, רעות קרן
אוצרים.ות: שולי אוחנה, דניאל ונטורה, עדי יניב, נטלי כהן, מורן סולמירסקי נועם, דביר שקד
כותבים.ות: עודד וולקשטיין, דלית מתתיהו, גילי סיטון, שאול סתר, גיא פינקלשטיין, נעם פרתום, רועי צ'יקי ארד, ניר שאולוף, יערה שחורי.
התערוכה נפתחת במסגרת מחזור תערוכות חדש שיפתח באותו הערב במוזיאון
אירוע פתיחה: יום חמישי, 1.8, 20:00, מוזיאון פתח תקווה, רחוב ארלוזורוב 30, פתח תקווה.  אירוע פייסבוק

"קוד לבוש", תערוכת יחיד של דלית שחם. אוצרת: נורית ירדן
מהגרי עבודה הם הרבה פעמים מה שמכנים "האנשים השקופים". דחוקים לשולי העיר ועוסקים בעבודות בהן בני המקום אינם מעוניינים. כשהם מגיעים לאור הזרקורים, הדבר קורה בדרך כלל בהקשרים לא בהכרח חיוביים – דיווח על תנאי הניצול בהם הם מועסקים או המחלוקת לגבי זכותם להישאר במדינה. בתערוכתה החדשה מבקשת הצלמת דלית שחם להביט בהם מזווית שונה ומפתיעה. במהלך סיוריה במשקים חקלאיים ברחבי הארץ שמה לב שחם להקבלות בין סגנון הלבוש הפרקטי כביכול של הפועלים התאילנדים לבין המתרחש במסלולי האופנה העילית בעולם. לכאורה מה הקשר בין פועלים פשוטים והצורך שלהם להגן על עצמם ממזג האוויר והסביבה המסוכנת בה הם פועלים לבין הוט קוטור? באמצעות צילומים משוחררים ומזמינים של הפועלים הצעירים בסביבתם הטבעית, מראה לנו שחם שהמרחק בין מסלולי האופנה בפריז לחממות בשרון אינו רחוק כמו שחשבנו – הרצון להבעה עצמית ונראות נמצאים בכל מקום.
אירוע פתיחה: יום חמישי, 1.8, 19:30, בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב.   אין אירוע פייסבוק

עריכה ותוכן: צוות Talking Art

הילמה אף קלינט, מתוך התערוכה "יש עידן חדש: על הרוחני באמנות", מוזיאון תל אביב

שתפו

המלצות אמנות אחרונות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן